Tändningsinställning på Norton Commando

Fråga: Har fått många bud om tändläget på Norton Commando 750 cc från 1969. 28 grader med vikterna fullt ute i tändförställaren. Tänker dra motorn runt och ställa tändningen så allt glapp försvinner. Nu är det 5 mm förtändning vid 28 grader, utan att vidrört tändförställaren, misstänker att vikterna skall vara ute, men är osäker…

Göran Andersson, Vånga

 

Svar: Norton Commandomotorn ska mycket riktigt ha 28 graders förtändning. Jag har för mig att det motsvarar cirka 9 mm i förtändning mätt på kolvens läge i cylindern. När detta kollas ska centrifugalvikterna vridas ut helt under kontrollen. Börja med att justera brytaravståndet på bägge brytarna till 0,4 mm (skruv 3 & 4). Kicka sedan fram motorn tills vevaxeln står så att det är 28 grader kvar tills kolvarna når övre dödläget. Observera att man inte kan backa motorn till detta läge eftersom alla kuggspelen i registret kommer att ge fel läge. Råkar man kicka för långt får man vrida tillbaka motorn förbi markeringen och kicka igen tills man hamnar på 28 grader. Under denna procedur ska även nocken vridas så att vikterna i tändförställningen är fullt ute.

Börja med vänster cylinder. Tändningen kan nu justeras genom att man lossar skruvarna ”5” och vrider tändplattan åt något håll till vänster cylinder tänder vid 28 grader – alltså precis när brytarna ska öppna. Koppla en testlampa över brytarna och slå på tändningen så ser man exakt när de öppnar. Dra fast skruvarna ”5” och kicka runt motorn exakt ett varv så att vevaxeln åter hamnar på 28 grader före dödläget. Kolla nu den högra cylinderns brytare. Om dessa nu öppnar vid 28 grader med fullt utvridna vikter är allt bra. Om högra cylinderns tändning inte stämmer kan detta justeras genom att man vrider just dessa brytare med- eller motsols. Man lossar då skruv ”1” och justerar brytarnas läge med excenterskruven ”2”. Denna justerfunktion finns förövrigt på bägge brytarna.

Har du stroboskoplampa kollas tändningen på följande vis: Starta motorn och koppla in lampan på vänster cylinder. Varva upp motorn till 3000 v/min. Nu ska markeringen ligga på 28 grader. Om inte justeras detta enligt ovan. Flytta lampan till höger cylinder och gör om samma procedur – justera vid behov tills det blir 28 grader även här.

Jim Lundberg

Rulla till toppen