Varför är det sot i vevhuset på min Husqvarna Flinta?

Fråga: Hej jag håller på och gå igenom en Huskvarna Flintamotor 50 cc. som sitter på min Monarscoot. När jag tog av kolven upptäckte jag att insidan på den var täckt med sotbeläggningar liknande det feta sot som vanligtvis pryder insidan av toppen. Samma beläggningar fast i tunnare form förekom även i vevhuset. Jag undrar om detta är normalt? Och vad kan det bero på? Avgaserna ska väl inte gå ner i vevhuset om motorn fungerar som den ska?

Jag såg även att någon glad vedbodstrimmare hade filat upp insuget ordentlig på höjden så mycket att ca 2 mm av insugs porten kikar fram i cylindern när kolven står i botten. Men nämnda sotbeläggningar såg jag inga spår utav i insuget eller förgasaren. Motorn går i övrig riktigt bra.

Elias strömberg

 

Svar: Att det är sotigt på undersidan av kolvtoppen på en tvåtaktsmotor är normalt och beror på att oljan i bensinen helt enkelt bränns där fast då kolvtoppen är den hetaste delen på kolven – även på undersidan. Varför det är sotigt i resten av vevhuset kan jag inte ge något rakt svar på, men jag har sett det på flera tvåtaktsmotorer och har fått för mig att det beror på läckage mellan kolv och cylinder, exempelvis när kolvringarna är dåliga, så att avgaserna tränger ner i vevhuset. En gissning är att det även kan bero på ett igentäppt avgassystem så att en del av avgaserna tränger ner i vevhuset via överströmningskanalerna istället för att blåsa ut genom avgasporten. Att insuget håller sig rent kan bero på att det hela tiden tvättas rent av den inströmmande bensinblandningen från förgasaren. Jag tror inte trimningen är den direkta orsaken till sotet i vevhuset.

Jim Lundberg

Rulla till toppen