Vilka regler gäller vid besiktning?

Fråga: Jag kör en motorcykel från 1965 och besiktigar den vartannat år. Problemet som jag har är att olika regler verkar gälla för olika besiktningsstationer vid kontrollbesiktning. Ena gången måste jag göra bullertest, andra gången måste jag ha blinkers, tredje gången behöver jag framskärm, osv.

Jag försöker vara en laglydig medborgare, men om det är olika regler på olika stationer så blir det svårt. Vad är det som gäller? Jag har försökt att finna information om regelverket för våra hobbyfordon, men utan framgång. Finns det en förteckning över reglerna så man vet vad som gäller och i så fall var?

Tack på förhand/ Rickard

 

Svar: Reglerna för ett fordons beskaffenhet vid en kontrollbesiktning är oftast solklara och kan ibland uppfattas som lite stelbenta. Det finns tydliga regler för buller, blinkers, skärmar med mera – problemet verkar vara att dina besiktningsmän inte alltid väljer att följa dem. Att du ibland får göra ett bullertest beror nog på att besiktningsmannen tycker att det verkar befogat. Det som är intressant är vad bullertestet ger för resultat.

På äldre motorcyklar har 103 decibel varit maxnivå på buller, men det kan man ju inte veta förrän man tagit fram decibelmätaren. Numera står det i registreringsbeviset om den aktuella motorcykeln ska ha en lägre nivå än 103 decibel. Krav på blinkers på motorcyklar har varit från och med 1975 års modell.

Gällande regler vid fordonsbesiktning hittar du hos Transportstyrelsen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen