Fråga: Hej. Jag undrar över det här med vad som är lämpligt bensinfilter till äldre moped och mc. Jag Har själv använt sådana filter med ett litet finmaskigt stålnät i som säljes av olika mc och moped dels återförsäljare. Jag har testat såväl de billigaste som de dyrare kvalitetsfiltren. Med samma resultat, dom renar inget vidare. Öppnar man flottörhusen efter ett tags körning så ligger där ändå en massa finkornigt smuts på botten som åkt med från den lätt rostiga tanken.
Olika personer inom hobbyn som jag talat med verkar oense vad det är för typ av filter som ska användas. Till exempel menar vissa att sådana filter som är till bilar och som brukar kosta runt 25 kr på Biltema renar bäst men är gjorda för ett pumpdrivet bränslesystem och därför blir det dåligt flöde på en veteran moped/mc där bensinen rinner utav gravitationen. Andra talar om att filter med pappmaterial till exempel ovan nämnda bilfilter och vissa moped filter inte alls är lämpliga då pappen kan börja flagna efter ett tag på grund av tvåtaktsoljan varefter förgasaren täpps till av den lösa pappen.
Så vad ska jag använda för filter till mina gamla tvåtaktare?
Elias Strömberg
Svar: Det var intressanta teorier om bränslefilter du har fått höra. Jag vet inte vad det skulle vara för typ av bilfilter som har så dåligt flöde att bensinen inte skulle rinna igenom tillräckligt fort för att hålla igång en moped eller motorcykel vilka drar några deciliter bränsle per mil. Alla slangmonterade filter, möjligtvis med undantag för stora finfilter till insprutningssystem, släpper igenom tillräckligt med bränsle trots att det bara råder självtryck från tanken. Att filtren skulle börja ”flagna av tvåtaktsoljan” påminner om skrönan med råttan i pizzan. Det mest aggressiva i bränslet är bensinen själv och inte tvåtaktsoljan.
Du kan montera vilket bränslefilter du vill på bränsleslangen, men väljer du ett filter av mc-typ så är dessa mindre och smidigare. Pappersfilter har generellt mindre hål än metalltrådsfilter och stoppar därför mindre partiklar. Riktigt små partiklar hittar alltid igenom filtret, men då dessa är så små brukar de sällan ställa till det i förgasaren utan sugs med in i motorn och kommer ut den ”naturliga vägen”. Möjligtvis kan dessa partiklar orsaka loppa på stiftet. Det är snarare ovanligt att det är kliniskt rent i botten av en förgasare. Jag tror att ditt problem ligger i att det är dags att göra en tankrengöring så att du får bort rost och liknande. Bränslefilter ska först och främst ta hand om föroreningar som hamnat i tanken i samband med tankning, inte kompensera för en rostig bränsletank.
Jim Lundberg




