Fråga: Jag har en EPA byggd på en kapad Volvo 745 1989. Jag åkte med den och fick då bensinstopp. När jag hade tankat gick den inte, men till slut startade den och gick att köra någon meter. Sedan startade den inte alls, men man kunde höra hur motorn tände. Efter någon timme försökte jag ingen men då var den heldöd. Nu har jag bytt tändstift, tändkablar och sprutat WD-40 i kontakterna. Jag har kontrollerat gnistan och det kommer på ett av tändstiften. Kan det vara någon säkring eller?
Svar: Det är lite märkligt att du bara får gnista på ett tändstift. Min gissning är att du har glappkontakt någonstans i tändsystemet och att det råkade kontakt just när du testade det stiftet som det kom gnista på. En annan orsak till felet kan vara att tändspolen är dålig. Då kan det hända att det kommer gnistor sporadiskt. Prova att koppla in ett diagnosverktyg i bilen och se vilken felkod som kommer upp – det kan spara en hel del arbete i jakten på felet.
Lycka till
Robert Gustavsson




