Hur ska min Maraton se ut?

Fråga: Har en MC som ligger i delar. För att hitta rätt delar i en låda med blandade delar vore det bra med en bild på hur MCn sett ut från början. Verkar vara en modell i övergången mellan olika modeller och fabrikat och tillverkare. Ramnummer och motornummer matchar med de gamla registreringshandlingarna. På ram och tank står det Maraton. I registreringshandlingarna kan man dock läsa följande:

Fabrikat, typ årsmodell: NV JB125 /1950

Typbeteckning 754 A NV JB125/1950 13

Uppsala, 9/12-1949, Nymanbolagen AB

Hur såg den ut? Gärna bild på både höger och vänster sida. Speciellt intresserad av växelpedalen. Hur många tillverkades? Hur många finns kvar idag? Är JB 125 samma motor som JB 128? Tacksam för förtydligande av er som kan så mycket.

Richard

 

Svar: I slutet av 1940-talet hade NV (Nymans Verkstäder, Nymanbolagen) och motortillverkaren J. Benson Fabriks AB ett samarbete och tog fram den tvåväxlade motorn på 128 kubik (ibland uppges 125 kubik vilket är fel). Detta var efterkrigstider och det var svårt att få fram motorer från Europas sönderbombade fabriker. NV hade efter andra världskriget en motorcykel som hette NV 10 med en 125-kubiks Royal Enfieldmotor. Efter denna kom NV-JB 1949 med JB 128:an i ramen. Modellen blev kortlivad, mycket på grund av att den bara hade två växlar, och 1951 kom NV 11 med treväxlad DKW-motor. Benson hade varumärket Maraton och därför kunde en NV-motorcykel även heta Maraton – något som man ofta kallar ”dekaltrimning”.

De första NV-JB som kom 1949 hade en webbgaffel samt en JB-motor med det franska tändsystemet Novi. Detta kännetecknades av ett stort och blankt svänghjul samt att tändkabeln kom ur blocket i motorns framkant. Efter några hundra tillverkade motorer (minst 540 stycken) gick man över till det svenska Stefa-systemet (Stensholms fabrik AB). De tidiga modellerna hade växelpedalen lagrad i fotpinnen. Senare flyttades hela växelpedalen upp på motorns kickkåpa. En NV i Maratonskepnad kan se lite annorlunda ut förutom tankdekaler och emblemet på styrhuvudet. De hade ibland skärmar i olackerad aluminium.

När det gäller tillverkningssiffror får du nog kolla med Nymans Vänner. Jag har tyvärr inga uppgifter om hur många det finns kvar av just Maratonmodellerna, men de syns betydligt mer sällan än ”originalet” NV-JB ute på vägarna.

Jim Lundberg

Hur ska min Maraton se ut?
NV-JB ur reservdelskatalog.
Hur ska min Maraton se ut?
NV-JB ur reservdelskatalog.
Hur ska min Maraton se ut?
NV-JB från 1949 med webbgaffel. Tankväxeln är inte original på detta exemplar.
Hur ska min Maraton se ut?
Ingående delar i den senare varianten av växelreglaget. Tidigare versioner satt ledade i fotpinnen. Brickan 757316 är en fiberbricka i den friktionsbroms som ska hålla kvar ilagd växel.
Hur ska min Maraton se ut?
Närbild på motorn. Här ser man hur hela växelreglaget sitter skruvat i tre av de skruvar som håller kickgaveln. I skruvhålen ska det sitta distanshylsor som ofta saknas. Länkaget mellan motor och pedal är inte original på detta exemplar. Där ska det vara en metallhylsa med en invändig spiralfjäder som ska skydda växellådan mot ”hårda tag”. Den heter 757320 på bilden ovanför. Där syns innehållet i hylsan: 757321 och 757325.

Rulla till toppen