Kawasaki KH 125 som tappar svänghjulet

Fråga: Kawasaki KH125 från tidigt 80-tal. Den har Kokusan tändplatta och magnethjul. Hur förstärka fastsättningen av magnetsvänghjulet när krysskilsspåret är lite skadat på vevaxeln och svänghjulet vill inte bita riktigt bra på konan i vevänden. Tydligen passar dom inte riktigt ihop på grund av skadan. Gängan i vevänden har jag putsat och skaffat en ny och bättre rostfri mutter med maximal gänglängd men vågar ändå inte dra ordentligt. Skulle något lim eller annan låsning funka? Kan jag slipa ihop vevändan och svänghjulskonan? Typ med ventilpasta?

Ilkka Pirko

 

Svar: Konan ska hålla svänghjulet på plats även utan krysskil. Kilens huvudsakliga uppgift är att styra upp hjulet så att det hamnar i rätt läge i förhållande till vevaxeln/tändläget. Förutsättningen för att konan ska greppa som den ska är att bägge ytorna som möts är släta och fria från skador.

Vid lindrigare skador kan dessa putsas bort med ventilslippasta. Man lägger då en klick pasta på axeln och trär sedan på svänghjulet. Sedan vrider man svänghjulet fram och tillbaka på axeln så att ytorna slipas mot varandra. Dra ut hjulet några millimeter då och då så att ny pasta kan komma in i konan. Är skadorna stora så att det sticker ut grader ur axeln bör dessa filas bort innan slipningen. Rengör noga efteråt då pastan kan förstöra brytarkontakter och packboxar om den stänker runt innanför svänghjulet. Något lim eller liknande ska inte behövas.

Jim Lundberg

Kawasaki KH 125 som tappar svänghjulet
När man lagt på lite pasta trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka. Häll inte på för länge så att svänghjulet hamnar för långt in.

Rulla till toppen