Fråga: Hejsan. Jag har en Monark Monarped som jag var ute och provkörde, men när den blivit varm och jag stannar och stänger av motorn och ska starta igen så tar inte tramporna och växeln går inte i blir som att den är i friläge. Om jag väntar 15 minuter så motorn kallnat lite tar tramporna igen och det går att få i växlarna. Kan detta bero på lamellerna? Motorn är en ILO Piano G 50.
mvh Jonny
Svar: Det kan bero på flera orsaker. Det kan vara tandrullen på vevaxeln som håller på att lossna. Tidiga tandrullar saknar ett ingjutet stålnav och vill därför gärna ”kallflyta” och lossna från vevaxeln. Rullen har ingen kil utan sitter bara på en kona. Kolla att spelet i kopplingsmekanismen och kopplingsvajern är någon eller några millimeter. Kopplingarmens spel justeras med skruven på armen Det senare gör man genom att vrida på justerskruven i kopplingsarmen. Spelet mäter man mellan kopplingsarmen och den yttre motorkåpan. Man måste alltså lägga på denna kåpa för att kontrollera spelet. Rätt spel mellan arm och ytterkåpa är 2 – 5 mm.
För mycket eller fel olja kan också ställa till problem. Rätt olja är SAE 20 eller SAE 30 – den senare är lättast att hitta och säljs bland annat som ”Gräsklipparolja” på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker. Rätt mängd är 2 deciliter. Kolla att samtliga kopplingsskruvar är dragna i botten. Det sitter en distanshylsa inne i varje fjäder som gör att skruvarna kan dras i botten utan att fjädern kläms ihop för mycket.
Jim Lundberg




