Rätt svänghjul till Monark Monarscoot

Fråga: Hej Jim. Äger en Monark Monarscoot från ca 1961 med ILO kickmotor. Nitarna i mitt svänghjul hade börjat vibrera och skapade ovala hål, till sist for en nit av och sen var det stopp. Fick böja tillbaks en polsko något eftersom den blev klämd. Jag fick tag i ett annat svänghjul med beteckningen E75 101 N12.   Det kasserade hade beteckningen E75 101C O3. Jag monterade det nya men har svårt för att få mopeden att gå som innan, den spikar lite och taktar och rycker i 1:an vid gas när man väl kommer iväg en liten bit för att snabbt återvända till garaget och justera tändning – brytare – abriss.

Tog nu ikväll en passare och såg att det skiljer några mm, det gamla har ca 2-3 mm större mellanrum mellan magneterna. Kanske bara inbillning men jag tycker passaren fastnar bättre på det gamla också, precis som om magneten är starkare. Jag måste förmodligen ha exakt samma svänghjul/beteckning som tidigare för att lyckas med tändningsinställningen? Kondensator, brytare är inte gamla, tändspole har jag ej bytt. Om/när byter man tändspole?  

Bästa hälsningar Johan

 

Svar: Jag har tyvärr inga uppgifter på vad som skiljer de olika Boschsvänghjulen åt, men abrissmåttet på din motor ska nog vara 7-10 mm om den ska fungera bra. Testa med att minska brytaravståndet tills abriss hamnar däromkring. Kolla sedan vad brytaravståndet blev – är det 0,25-0,30 mm eller något mer är det bara att köra. Om du kan få till samtliga mått (abriss, brytaravstånd och förtändning) kan du använda det nya svänghjulet. Att nitarna går sönder i svänghjulen är tyvärr något som händer och man kan nita om den om man borrar upp ett nithål i taget och drar i en grövre nit tills man gått varvet runt. Bara skadorna inte är så stora att det blir obalans.

Svänghjul tillverkade efter 1940-talet har oftast Alnico-magneter som sällan tappar magnetismen. Men visst kan det ske – en kortsluten ljusspole kan skada magneterna på sikt. En dålig tändspole brukar först ge symtom när den är varmkörd. Då kan motorn vara omöjlig att starta, men kan sedan vara lättstartad när motorn kallnat. Samma symtom kan även gälla kondensatorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen