Mäta oljetryck på Royal Enfield

Fråga: Hej Jim, någonstans har jag läst om hur Du provade oljetrycket på en Royal Enfield Bullet. Nu kan jag inte hitta det. Vi är två som renoverar varsin NV40 och skulle gärna ta del av Dina tips. Kan Du hjälpa oss hitta igen det?

Lennart Löfqvist

 

Svar: I Classic Motor nummer 9/1990 till och med nummer 4/1991 gick det en artikelserie om renovering av en Royal Enfield-motor typ G (350 cc). Så gamla nummer finns tyvärr inte kvar på redaktionen, men brukar hittas på marknader och i Classic Motors privatannonser. Det kan eventuellt stå något om det här på hemsidan.

Hur man kollar och justerar oljetrycket kan jag däremot dra i ”repris” här. Det finns två övertrycksventiler i Royal Enfieldmotorn. Den ena sitter i höger ramlagertapp och ska öppna mellan 2- 2,8 kg/cm. Detta tryck råder då i oljefilterhuset dit man kan ansluta en mätare. Det sitter en liten plugg i kåpan ovanför filtret.

Det andra oljetrycket är till ventilmekanismen i topplocket. När oljan sugits upp från vevhuset av returoljepumpen pumpas den till en liten övertrycksventil bestående av en kula och en fjäder (bild ovan). Här sprutar då oljan tillbaka till den inbyggda oljetanken i motorn. På samma kanal sitter även oljeröret som sköter smörjningen av ventiler och vipparmar i topplocket. Om trycket är för högt kommer det upp så mycket olja till ventilerna att motorn kommer att dra olja och blåryka, och är trycket för lågt kommer ventilmekanismen att få dålig smörjning.

När detta tryck ska justeras görs det genom att man drar ut (eller byter till starkare) fjäder i övertrycksventilen om trycket är för lågt. Om motsatsen råder – att trycket är för högt kan man lägga shimsbrickor under det lilla munstycket (pilen på bilden) så att fjäderkraften minskar. Eventuellt kan man behöva en kortare eller klenare fjäder. Kontroll av trycket till toppen går till så här: Man tar bort oljeröret till topplocket och sätter dit en genomskinlig slang på returoljeuttaget på motorn. Slangens diameter påverkar inte mätresultatet. Nu startar man motorn och håller slangen vertikalt. Om oljetrycket är korrekt ska oljenivån i slangen hamna 45-60 cm högre än ventilerna i topplocket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen