Puch Maxi som blivit svårstartad och tappat orken

Fråga: Hej. Har ett svårlöst problem med Puch Maxi K2 från sent 70-tal. För ett par veckor sedan under en körning på väg till jobbet, efter en sträcka på toppfart i ca 50 km/h maxvarv, blev det en ändrad tomgång vid rödljus (högre varvtal på tomgång). Vid grönt var moppen plötsligt orkeslös osv. Svår att få upp i fart, men efter att tag/hackande gång kom han iväg. På hemvägen uppstod samma fenomen. Väldigt svårstartad och väl igång mer eller mindre helt kraftlös. I felsökning har jag bytt brytare och kondensator. Har även haft isär och rengjort förgasaren noggrant.

Har fin gnista på stiftet och moppen tänder efter x antal kickar. Men när han väl är igång så går den inte att varva max med bahjulet i luften. Än mindre går den att köra. Och till slut om jag väl puttar iväg så kan de gå ner i varv för att dö. Har haft av topplocket, och kan konstatera att packningen är helt och loppet ser fint ut. Dock var kolven sotig på toppen men det kanske är normalt? Vad kan problemet vara? Kolvringar? Kompression, packboxar i vevhus? Det var en liten ansamling olja i botten på tändplattan. Skall det vara helt torrt där eller?

Per

 

Svar: Det låter som att det är packboxen i vevhuset på svänghjulssidan som börjat läcka. Då får man de symtom du beskriver. Dessutom styrks den teorin av att det var olja inne i tändsystemet vilket det inte ska vara. Byt gärna bägge packboxarna när du ändå håller på.

Andra tänkbara orsaker är kolvringsbrott eller att någon större sotflaga har lossnat i avgasröret och täpper till detta.

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen