Fråga: Hej! Ska montera ihop kicken till en Sachsmotor. Min fråga är varför finns det tre stycken hål som kickfjädern kan fästas i? Förstår att det har med spänningen att göra men finns det någon annan skillnad? Köpt ny fjäder på grund av att kicken slirade, kan detta förbättras genom att välja ett av dessa tre lägen?
Mvh
Johan
Svar: Vad jag har förstått är dessa tre hål till för att man ska kunna finjustera kickfjäderns spänning – annat än ett helt varv åt gången. En kickfjäder bör spännas upp minsta möjliga för att skona både fjäder och kickstopp. Ett halvt varv är ofta tillräckligt – minns inte exakt hur det är med Sachs. Om kicken säkert går tillbaka helt är allt bra – mer än så behövs ju inte. Vilket hål du väljer tror jag inte påverkar förmågan att greppa. Tänk på att många sachsmotorer slirar på kopplingen (lamellerna) när de kickas vilket kan vilseleda en i jakten på fel.
Att kicken inte greppar beror nog inte på fjädern utan kanske mer på slitage på delarna i kickmekanismen. Kolla att allt ser bra ut och se framförallt till att montera kickaxeln rätt i vänster blockhalva. Den metallplatta där kickstoppet av gummi sitter måste träs över bussningen i blocket och sedan hållas så när blockhalvorna sätts ihop. Man kan fixera axeln genom att sätta på en slangklämma runt axeln på utsidan, dikt mot blocket, så att axeln inte kan röra sig inåt under monteringen. Byt gärna gummit i kickstoppet när motorn ändå är isär.
Jim Lundberg





