Långsam MCB med tvåväxlad Sachsmotor

Fråga: Hallå eller, jag har en MCB med en Sachsmotor tvåväxlad hand. Problemet är att den går långsamt, maxhastigheten ligger på 28 km/h enligt hastighetsmätaren på mina kompisars eu-mopeder. Den är relativt lättstartad, kicken slirar lite ibland när man kickar men det går. Den är otrimmad, testade med en annan ”ände” på avgasröret med ett par hål i sig men den låter endast mer och är kanske aningen starkare men ingen högre hastighet. Hört att dessa motorer ska gå snabbare än detta original, fick nog när jag fick se en video med en Novolette som höll samma hastighet.

”Långsam MCB”

 

Svar: Den tvåväxlade sachsmotorn är väl mest känd som en av de piggaste mopedmotorerna från den tiden. I dåtida test var den nästan alltid snabbast i accelerationen. Det finns folk som kör både 40 och 45 km/t med en sådan motor. 28 km/t tyder på att något är fel. Om man har fel avgassystem på en tvåtaktsmotor kan resultatet bli att det låter som att den går mycket snabbare, men en titt på hastighetsmätaren brukar visa motsatsen.

Det finns många orsaker till att moped går långsammare än den ska. Igensotat avgassystem och avgasport i cylindern. Felställd tändning (1,5-2 mm), fel brytaravstånd (0,35-0,45 mm), för mager bränsleblandning (tändstiftet blir vitt), för fet blandning (tändstiftet blir svart och motorn fyrtaktar), fel avgassystem (för mycket eller för litet mottryck påverkar tvåtaktare).

Listan kan göras väldigt lång, men börja med att kolla upp dessa saker. Sedan kan det vara andra saker som bromsar som ligger på och liknande, men närmare 40 km/t ska den klara. Eller att dina kompisar skojar med dig…

Jim Lundberg

Rulla till toppen