Yamaha DT 50 som äter tändstift

Fråga: Hej. Jag och min son har helrenoverat en Yamaha DT 50MX från 1989. Det är en 70cc trimsats på den. Problemet är att tändstiften inte håller, den äter tändstift. Kör med NGK BR8ES samt BR9ES. Mopeden rycker och vill inte svara på fullgas på 3:ans och 4:ans växel. Det är bra gnista när vi testar stiftet. Det satt en förgasare (en mikunikopia) på 20 mm när vi köpte den. Trodde det var det felet, så vi köpte en äkta 20 mm Mikuniförgasare bestyckad med munstycken lågf. 35 huvud.150. Men den fortsätter äta tändstift. Den kan gå i ett par dar sen stänga av motorn för att nästa dag inte starta, i med ett nytt tändstift så startar den direkt.

Får den för lite bränsle så motorn blir för varm. (Har läst att bränslet även kyler cylindern). Eller kan det vara fel på tändspolen vid belastning? Har CDI-enheten någonting att göra med detta? Har beställt större munstycken för att se om den går bättre. Har även uppmärksammat att belysningen bak, fram samt instrumentlampan lyser dåligt (inte neutrallampan den lyser okej), vi har nya 6 volts originallampor från Yamaha. Ny spänningsregulator monterad. Grabben är jätteledsen och det blir ju dyrt att köpa nya tändstift varje vecka. Har ni några råd vad vi ska göra?

Staffan Larsson

 

Svar: Jag skulle nog först och främst sluta använda radioavstörda tändstift. ”R” i ”BR” står för avstört och då sitter det ett inbyggt motstånd i stiftet som tar energi. Det ska i och för sig fungera med avstörda stift, men den energiförlusten kan bli tungan på vågen om något annat inte är bra. Att det blir gnista på ett tändstift ute i fria luften säger inte mycket om tändsystemets status. Under kompressionstrycket i cylindern krävs det cirka tio gånger höger spänning för att gnistan ska orka hoppa över elektroderna. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på cirka 5 mm. Testa med detta stift genom att hålla det mot jord när motorn kickas. Om gnistan inte orkar hoppa 5 mm i det fria klarar den inte 0,5 mm under kompression.

Gör tändstiftstestet, eller ”plug-chop” som engelsmännen säger. Kör mopeden på full gas i några kilometer och stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Rulla in till vägkanten och kolla hur stiftet ser ut. Svart stift= för fet blandning, Vitt stift=för mager blandning, Brunt stift= rätt blandning. Observera att fullgaskörning är huvudmunstyckets område och det är det som ska bytas om stiftet inte håller brun färg.

Kör nu en sväng till, fast på halv gas. Stäng av motorn i farten och kolla stiftet. Samma sak gäller här med färgerna på stiftet, men nu är det trottelnålens höjd och i viss mån luftskruven som styr blandningen.

Dålig styrka på lamporna kan betyda att det är dåligt med ström vilket i sin tur kan ge svag gnista. Om laddningen fungerar som den ska bör spänningen över batteripolerna ligga på 7 volt om man håller varv på motorn. Detta förutsätter att batteriet är någorlunda laddat och framför allt, helt. CDI-enheten bör inte vara orsaken då dessa brukar ha två lägen: hel eller stendöd, men visst finns det undantag. Tändspolar brukar visa symtom när de värms upp och kan då fungera klanderfritt igen när de kallnat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen