Fråga: Jim! Den andra januari 2014 besvarar du en fråga under rubriken ”Avgasgänga på Villiers 9D”. Bilden som illustrerar, intresserar mig mycket, se frågor nedan.
Bilden visar en 122 kubiks Villiers-motor med ett insug som även jag har på en Francis Barnett (med Villiers-motor). Min modell heter Merlin och såldes troligen även i Sverige i några få ex. Dock verkar Merlin här i landet ha sålts med en 98 kubiks Villiers-motor, vilket storligen förvånat Francis Barnett folk i UK. Förklaringen är troligen att maskinen på sätt kunde inregistreras som lättviktare. Eller…? Samma personer i UK känner inte heller igen insuget när jag visat dem mitt, alltså samma som på bilden. På min sitter en Ragge-förgasare, något som de inte heller känner igen förstås.
Mina frågor:
På vilket motorcykelmärke satt den avfotograferade motorn?
Svensk-registrerad hoj?
Vet du vilken förgasare som satt på den avfotograferade motorn?
Vet du vilka mc-märken som hade just denna motortyp, alltså 9D, i
Sverige?
Svar: Motorn på bilden ovan lånade jag till del två av Stora Tvåtaktsboken och den saknade tyvärr förgasare. Jag vet inte ens om ägaren har en ram till den eller om det bara var en lös motor. Villiers motorer satt ju bland annat i svenska Rex motorcyklar. 9D-motorn satt även i motorcyklar från Norman och Francis Barnett. Motorn tillverkades mellan 1938-48.
När det gäller Villiers så är Roy Bacons bok ”Villiers singles & twins” (ISBN 0-85045-486-7) en bra guide när det gäller att reda ut vilken motor som satt i en viss motorcykel.
Jim Lundberg





