Vilken bensin är bäst i mopeden?

Fråga: Som nybliven ägare till en DBS Sport från 1966 undrar jag vilken bensin är bäst att köra på. 95, 98 oktan eller kanske Alkylatbensin? Vad ska man blanda i för sorts olja och hur mycket? På 60-talet vill jag minnas att man körde på 4 % inblandning. Vid byte av olja i växellådan, vilken olja använder jag där? Fyller man på i hastighetsmätarens anslutning?

Sören Svedberg

 

Svar: Du kan köra på vilken bensinkvalitet som helst i din moped. Alkylatbensinen är, förutom att den är miljövänligare, bättre när det gäller lagringsbeständighet vilket är särskilt lämpligt på äldre fordon som ofta står oanvända under vinterhalvåret.

4 % är en väldigt vanlig siffra när det gäller oljeinblandning på äldre tvåtaktsmotorer. Tvåtaktsoljorna i dag är betydligt bättre än de var förr. Dessutom körde man ofta med vanlig motorolja SAE30-SAE 50 som tvåtaktsolja. Trots att dagens oljor smörjer bättre kan man inte gå ner för mycket oljeinblandningen på äldre motorer.

Det som begränsar detta är hur kolvbulten är lagrad i vevstaken. Motorer med en bussning i vevstaken är känsligare och där bör man inte sänka inblandningen lägre än 3 %. Om motorn har en nållagrad kolvbult kan man ofta gå ner till 2% – ibland även så lågt som 1%.

Din DBS har en sachsmotor och den motorn fick inte nållagrad kolvbult förrän långt senare. Påfyllningen på dessa motorer görs enklast genom att man tar bort ”S”- luckan på motorns högra sida och häller i oljan där. Det ska vara 2 dl SAE 80-olja i sachsmotorn. Undvik oljor med högre API-klass än GL4 (står på flaskans etikett) då vissa oljor kan angripa bussningar av gulmetall (brons) som det finns ett flertal av i din motor. OKQ8 har en SAE 80W-90-olja av klass GL1.

Jim Lundberg

Rulla till toppen