Dåligt framlyse på Puch Dakota

Fråga: Hej! Jag tycker att framlyset på min Puch Dakota är lite dåligt, och jobbar nu på att försöka förbättra detta. Har kontrollerat alla jordpunkter kontakter mm. Samt monterat grövre kablar och jordat direkt till motorn, men utan bättre resultat. Nu till sist har mitt felsökningsäventyr kommit till själva generatorn/tändplattan och där får jag se att ljusspolen inte riktigt ligger helt inne i svänghjulet! Cirka en fjärdedel utav ljusspolens skor ligger så att säga utanför svänghjulet på baksidan.

Kan detta vara problemet? Att spänningen då inte blir kraftig nog och att det kanske är fel typ av svänghjul eller tändspole. En annan teori jag har är att magneterna i svänghjulet har blivit lite avmagnetiserade. Men bak- och bromslyse fungerar ju fint samt tändningen. Har känt på magneterna med en skruvmejsel och tycker att de drar till sig den med rätt bra Kraft. Finns det något mer professionellt sätt att testa magnetismen på?

Har även funderat på att linda om ljusspolen med grövre och kanske lite längre tråd tror ni det kan ge mer ström och ljus i lampan?

Med vänlig hälsning från Eksjö

Karl Edvin

 

Svar: Spolarnas polskor sticker faktiskt ut lite på insidan av svänghjulet. Jag tror därför inte att du har fel svänghjul. Dessutom har svänghjulen till Puch V3-motor de karaktäristiska fyra skruvhålen för fläkten. Moderna (efter Andra Världskriget) svänghjul tappar inte magnetismen så lätt, men en felaktig ljusspole med ett eller flera kortslutna varv kan sänka magnetismen i hjulets magneter över tid.

Testa först och främst med en annan ljusspole. Jag har för mig att det är samma ljusspole som i både Sachs- och Zündappmotorerna och i så fall finns det massor av dem på begagnatmarknaden. Du kan också prova med att dra en kabel direkt från motorn (gul) till framlampan. Lyser det bra då är det spänningsfall i de ordinarie kablarna. Tänk på att kablar på en tvåhjuling böjs fram och tillbaka vid styrhuvudet och med tiden kan flera kardeler i kabeln gå av tills det bara är ett fåtal kvar som kan leda strömmen.

Prova gärna ett annat svänghjul också så kan du snart undanröja vad som inte är fel. Att testa magnetismen på ett svänghjul kräver särskild mätapparatur. Samma sak gäller för ljusspolar. De har så lågt motstånd (under 1 Ohm) att man inte kan avgöra om ett eller flera varv är kortslutna. Man kan testa med att linda om spolen, men det är lätt hänt att den blir för stor rent fysiskt om man inte lindar hårt och precist. Men en frisk originalspole ska räcka till för att ge ett bra (för tiden) lyse. Dessutom begränsar själva järnkärnan hur stor effekt man kan ta ur spolen, oavsett hur tjock och lång tråd man lindar på.

Jim Lundberg

Rulla till toppen