Kopplingsproblem på Puch Dakota

Fråga: Hej. Har en Puch Dakota från 1978. Får inte kopplingen att fungera riktigt. Svårt att få in friläget när den är i växelläge och igång och smäller till när man lägger i 1: an. Spänner man kopplingen med muttern nere vid motorkåpan blir det lite bättre men då slirar kicken (inget motstånd)

Och: Vilken årsmodell är en Dakota med nr: 9272432

Och: Vilken årsmodell är en Alabama med nr: 9066828

Med vänlig hälsning

Magnus

 

Svar: Det måste finnas ett spel på några millimeter ner vid dragbulten där justeringsmuttern sitter annars kommer dragbultens kullager snart att vara slut. Att kopplingen inte vill frikoppla kan bero på flera saker. För mycket och för tjock olja kan orsaka detta. Puch V3-motorn ska ha 2,5 dl SAE 40 till SAE 50-olja. Det bör även fungera med SAE 30 vilken säljs som gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Om detta inte hjälper måste kopplingen undersökas. Puchkopplingen sitter ju direkt på vevaxeln och roterar därför med höga varvtal vilket ger en ganska ryckig koppling vilket i sin tur kan orsaka skador på lamellernas tänder och motsvarande urtag i kopplingskorgen. Uppstår det stort slitage här kommer lamellerna att kärva i korgen och då kan det kan bli problem med frikopplingen.

När det gäller årsmodellerna har jag hittat följande info:

Dakota med nr: 9272432: Årsmodell 1974.

Alabama med nr: 9066828: Årsmodell 1978 eller senare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen