Mopedtändsystem på 98-kubikare?

Fråga: Hej igen killar! Kan man sätta en mopedtändplatta på en 98cc, vad är det som skiljer en moppeplatta ifrån 98-platta? Jag skulle gärna vilja ha bromsljus och en utanpåliggande spole . Är det lönt när man har en M 32 som endast levererar 6 Volt, jag har för mej att Jim vid något tillfälle inte tycker i boken säger att det är mer eller meningslöst. Ni vet att jag har också en M 50 men kan man helt sonika bara byta plattorna? Jag vet att knarren åtminstone går i gång på den plattan som sitter i men det är en klen tröst. Vad är nästa alt, är det Att linda om tändspolen? Vad gör att den ene spolen är på 6 volt och den andra 13 Volt Fy fanken det bara snurrar till av en jädrans massa obekanta ju längre man går på i stövlarna.

Kunskapen har ni det vet jag men hur är det med tålamodet Om inte världen brinner upp så hörs vi igen. STORT TACK FÖR ATT NI ENGAGERAR ER. Flytta ner till Skåne! Jag kommer med eftermiddagsfika varje dag.

Alf Wendel

 

Svar: Spolarna i en svänghjulsmagnet måste ha exakt rätt radie på polskorna, de måste alltså följa svänghjulets innerradie. Polskorna måste också ligga på ett avstånd av cirka 0,2 mm från magneterna om de ska kunna ge någon effekt. Dessutom ska polskorna ha ett visst c/c-mått som stämmer med delningen av magneterna i svänghjulet. Att bara stoppa i en tändplatta från en moped kommer blad annat att leda till att spolarnas polskor hamnar en bra bit från magneterna då mopeder har betydligt mindre svänghjul.

Nästa faktor är styrkan hos svänghjulets magneter. Gamla (före andra världskriget) magneter är inte lika starka som de Alnicomagneter som kom senare. Detta innebär att man inte kan räkna med några större förbättringar med andra spolar eftersom magnetfältet är som det är. Det som styr spänningen från en spole är magneternas styrka, järnkärnans utformning samt antal varv på själva lindningen. Det senare kan man ju lätt påverka själv genom att linda fler eller färre varv på stommen. Varje varv på spolen ger en viss spänning, ofta i storleken 0,025 volt, eller 25 mV om man så vill. Vill man då få ut 6 volt så krävs det 240 varv på spolen (0,025×240). Vill man ha ut 12 volt så dubblar man antalet varv till 480. Så långt i teorin. Men om man fördubblar antalet varv blir ju spolen så stor att den inte får plats innanför svänghjulet. Då får man ta tunnare tråd och då minskar strömmen (ampere) istället.

Man kan alltid testa med olika lindningar och spola, men man ska inte förvänta sig några större förbättringar. Lindar man på fler varv på en spole finns det risk för att lamporna smäller när man varvar upp motorn och då krävs det någon form av reglering av spänningen. En bättre lösning är då att byta hela tändsystemet till exempelvis japanska Kokusan som är brytarlöst och ger belysningseffekter uppåt 90 watt om jag minns rätt. Kanske inte helt kul på en motor från 1930-talet, men effektivt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen