Fråga: Hej! Hur vet jag att svänghjulet på min ILO G-50 hamnar rätt? Det finns krysskilsspår på svänghjulet men inget spår i axeln. Förra ägaren har mekat och fixat, nu förstår man varför den inte går som den ska.
Anders
Svar: Det finns alldeles säkert ett spår i axeln också, men om kilen klippts av så kan den fylla spåret. Har sedan svänghjulet slirat på axeln kan kilen och axeln smetats ihop så att man inte ser glipan runt kilen. Pensla axeln med lacknafta och torka av den noggrant så att den är absolut torr på ytan. Pudra sedan på talk (barnpuder) på axeln. Nu kommer talken att dra ur lacknaftan som trängt in i spalten runt kilen och då blir talken mörkare där. Man kan värma axeln lite genom att hålla ett stearinljus under den så tränger naftan ut bättre.
Eftersom kilen är halvmåneformad är det ganska enkelt att få upp det ur spåret. Man tar ett dorn och knackar ner kilens ena ände så reser sig den andra så att man kan dra ur den med en tång. Om nu kilen inte går att få upp så kan man få till det med tändningen ändå. Vissa motorer har faktiskt ingen kil i svänghjulet.
Då lossar man på svänghjulet så det sitter löst på sin axel. Man ställer kolven i tändläget vilket är cirka 2,5 mm före övre dödläget. Sedan vrider man svänghjulet sakta i rotationsriktningen på axeln, utan att den snurrar med, tills brytarna precis ska till att öppna. Där knackar man in svänghjulet så det fastnar på konan och drar åt muttern. Snurra ett varv och kolla att det blev rätt.
Jim Lundberg




