Fråga: Startproblem Husqvarna Rödqvarna 1958 M31 120cc. Nyss inköpt.
1) Efter rengöring av tank, förgasare och tändstift samt en hel del skruvande fram och tillbaka startar cykeln på första kicken, går sen bra både på låga och höga varv men är sen svårstartad om jag stannar av en kort stund. Sur? Vad göra?
2) trottelnålen är satt på spår 5 men enligt instruktionsboken ska den vara på spår 2, vad gör det för skillnad?
Frågor från en glad novis.
Thorbjörn Lundberg
Svar: Kolla tändstiftet efter ett startförsök efter varmkörningen. Om stiftet är blött kan orsaken vara ett felaktigt tändsystem där tändspolen och/eller kondensatorn är på väg att ge upp. Dessa delar visar symtom när de värms upp om de börjar ta slut. Om tändstiftet skulle vara torrt så kommer det ingen bensin och detta kan bero på allt från läckande packboxar, eller packningar till ånglås i förgasaren.
Trottelnålens läge styr bränsleblandningen upp till halvgas. Normalt sätter man nålen i mittläget, men den kan behöva justeras och då gör man så här: Kör motorcykeln på cirka en tredjedels gas (aldrig mer än halv) några kilometer och stäng av motorn i farten. Motorn får inte gå på tomgång. Kolla på tändstiftet. Är dess isolatorfot (porslinet runt mittelektroden) brun står trottelnålen rätt. Är den vit är blandningen för mager och då höjer man nålen. Är isolatorfoten svart är blandningen för fet och då sänker man nålen.
Jim Lundberg




