Harley-Davidson DL från 1930 med laddningsproblem

Fråga: Hej! Jag har en Harley-Davidson 750 – DL från 1930, (den med dubbellyktor), och den laddar inte! Generatorn är genomgången och skall enligt uppgift fungera. Generatorn är ju lite udda, då den har två lindningar. En för laddning av batteriet och en för belysningen.

Kan jag mäta laddström över laddreläet, eller uteffekten på generatorn när motorn är igång? Hur gör man? Jag har utslag på 5 A, på amperemätaren när jag slår på tändningen, men inget utslag alls när motorn är igång. 5 A verkar mycket tycker jag…

Till sist: Behöver man alltid polvända generatorn när batteriet eller generatorn har varit bortplockade? Hur gör man i så fall? Jag har läst om flera olika sätt…

Tacksam för svar!

Hans Wahlström

 

Svar: Jag har tyvärr inte pysslat med denna typ av generator och har inga handfasta svar. Kolla med Kjell Gäf på telefon 0451-611 74 eller kompanjonen Rickard Brodin 0709-95 57 99 om de kan hjälpa dig med råd eller reparationer.

Om amperemätaren visar 5 ampere i förbrukning utan att något är inkopplat tyder det på att bakströmreläet inte öppnar som det ska när generatorns spänning är lägre än batteriets. Nu vet inte jag om din Harley-Davidson har batteritändning, men om den har det är tändspolen en del av strömförbrukningen. Testa i så fall med att öppna brytarkontakterna och kolla på amperemätaren. Den ska då gå ner på noll när brytarna står öppna. I annat fall är något fel.

Det här med att man alltid ska polvända generatorn låter konstigt i mina öron. De flesta likströmsgeneratorer går att polvända så att man byter från exempelvis plusjord till minusjord eller omvänt, men varför man skulle polvända en generator efter varje demontering låter märkligt. Däremot kan en likströmsgenerator behöva en ”elchock” för att börja ladda om den stått oanvänd länge. Det som behövs är att ge fältlindningens polsko lite restmagnetism vilket man enklast gör genom att trycka ihop bakströmsreläets kontakter ett kort ögonblick.

Jim Lundberg

Rulla till toppen