Slirande koppling på NV 11

Fråga: När jag växlar över till 3:e växeln på min NV 11 med DKW 125-motor så verkar det som att kopplingen slirar till vid tung belastning och motorn varvar till lite extra. Lamellerna och stålskivorna ser bra ut, och jag har mätt tjockleken på dem till nästan 3 mm, samma mått som på nya tror jag. Har jag kanske smort in dem med för mycket olja vid monteringen, det finns ju inte mycket man kan göra med själva justeringen i själva kopplingen. Vad tror du om att lägga in en extra stålskiva i paketet, för att göra det tjockare och på det viset öka spänningen i fjädrarna.

Mvh Arne Jogesäter

 

Svar: Det är på de högre växlarna som en dålig koppling bekänner färg. Jag har tyvärr inga uppgifter på hur tjock en ny lamell ska vara på DKW-motorn, men om du har nummer 6/2014 av tidningen Classic Motor så beskrivs det där hur man räknar ut hur tjocka lamellerna ska vara. Man kan testa med att lägga i en extra stållamell, men då är det viktigt att det verkligen finns plats i kopplingskorgen. Men det är inte säkert att det något ökade trycket skulle hjälpa.

DKW- motorns koppling saknar justerskruvar för kopplingsfjädrarna, men fjäderspänningen går att justera genom att man gängar in (eller ut) fjädrarna i kopplingsnavet. Men jag skulle nog börja med att rengöra samtliga lameller med exempelvis lacknafta och därefter rugga upp ytorna på dem med fint slippapper (korn 320-600). Detta gör man på samtliga lameller – även de i stål. Motorn ska ha 0,45 liter SAE 50 i växellådan.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen