Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel

En relativt vanlig fråga här på Classic Motors hemsida handlar om hur man monterar de bångstyriga gummiringarna som bland annat sitter i Husqvarnas framgafflar. Här kommer lösningen på problemet från Arne Andersson och Peter Thornström.

Tack Arne och Peter!

Jim Lundberg

 

Hej! Här kommer några bilder på mitt egentillverkat ”verktyg” för att lättare kunna montera gummidetaljerna till fjädringen till ”rödkvarnan”. Röret har diameter 19 mm och längden avgör Du själv. Det blir en bättre hävarm som Du förstår med ett längre rör. Vid monteringen smörjer Du in röret med såpa. Med andra ord kanar då gummit lättare på röret. Du kanske ser att mitt rör har en 6-kant i andra änden men det är ett hjälpmedel för att justera handbromsen (mellan stolarna) på en SAAB V-4. Hoppas att mitt tips är OK.
M v h.
Arne Andersson

 

Hej Jim. Nu har jag bytt ut mina fjädringsgummin till Rödqvarnan, det var väldigt enkelt när man vet hur man skall göra. Det tog ett tag innan jag såg att den nedre fästpunkten har en säkring som håller brickan, när väl den nedre brickan var borta och erfarna herrar gett mig tips så gick det lätt. Värmde gummit i vatten vilket gjorde att det blev lite mjukare.

Med Vänlig Hälsning
Peter Thornström

Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel
Närbild på Arnes verktyg.
Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel
Peters fjädergummin upphängda på den över tappen i framgaffeln. Lite värme gör gummina mjukare.
Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel
Nästa steg är att sticka in verktyget genom gummina och ta spjärn mot den undre tappen som gummina ska över. Lite smörja på verktyget gör att gummina glider lättare. Peters verktyg ser ungefär likadant ut som Arnes.
Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel
Gummina på plats och Peter kan köra komfortabelt på gropiga vägar!
Rulla till toppen