Söker med ljus och lykta efter 12-drev till JB 128

Fråga: Hej Jim. Har med ljus och lykta försökt få fatt på 12 kuggars framdrev åt min NV med JB-motor, träffade dig i Västerås och du berättade att du lyckats finna ett. Berätta lite om skillnaden vid normal körning, var ut och åkte med kompisar igår och de åker Husqvarna – en jäkla skillnad. Fått tips om en firma i Malmö som heter Kedjeteknik AB, skall enligt uppgift tillverkar drev på beställning, oklart kostnad. Kedjan på NV:n är väl 1/2″x 5/16″ eller? Vad heter den numera? En fråga till, hur många kuggar fram respektive bak på en Rödqvarna? Mina kompisar undrar.

Tacksam för svar

mvh

Arne Persson

 

Svar: Efter montering av ett motordrev med 12 kuggar istället för originalets 13 blev det rejäl sprutt på min JB 128. På plan mark varvar motorn numera ur vilket tidigare möjligtvis kunde ske om det rådde rejäl medvind. I en lång uppförsbacke där jag alltid måste lägga i 1:ans växel körde jag nu hela backen på 2:ans växel. Visserligen gick det lite segt på slutet, men det var inte plågsamt för motorn.

Om man ska få ett framdrev tillverkat så bör man se till att det är härdbart. Bakdrevet med sitt stora antal kuggar håller länge fast de inte är härdade, men ett framdrev har färre kuggar, snurrar fler varv och har betydligt högre tryck på varje kugge. En härdverkstad kan säkert kola upp (höja kolhalten till härdbar nivå) och sedan härda drevet. Jag tror nog att det skulle kunna bli billigare att kransa om ett originaldrev eftersom man då har hålet i drevet med sina bommar färdigt. Kedjan till NV:n (och många andra små hojar från 50-talet) har mycket riktigt dimensionen 1/2″x5/16″ och då heter den ”428” på kedjespråk. Se upp med förstärkta varianter av 428:an som är för breda och kommer att såga i både ram och motorblock.

När det gäller antal kuggar på Husqvarna ”Rödqvarna” så står det följande i Husqvarnas reservdelslista. Fram: 13 eller 14 kuggar, bak: 45 kuggar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen