Fråga: Vilken olja ska det vara i kardanen på BMW 350 cc motorcykel från 1948? Kan fel olja angripa delar inuti?
Tage Berglund
Svar: Om jag förstått rätt så bör det vara en BMW R 35 som du har. Jag har letat efter tekniska data till den modellen, men har inte hittat några säkra uppgifter. ”Lillebror” R 23, 24 & 25 på 250 cc ska ha en SAE 90-olja i slutväxeln – alltså en vanlig transmissionsolja som troligtvis är av klassen GL 1 till GL 4. BMW R 51 & R67 på 500 respektive 600 cc ska ha en olja av hypoidtyp i slutväxeln. Här måste man se till att oljan verkligen är avsedd för hypoidväxlar, annars kan slutväxeln snart ta skada.
Vissa av BMW:s slutväxlar innehåller tryckbrickor av brons och det är just bronsdetaljer som angrips av additiven i vissa transmissionsoljor. Hur det ser ut i just din slutväxel kan jag tyvärr inte få fram, men transmissionsoljor med högre klass än GL 4 bör definitivt undvikas om man misstänker att det finns bronsdetaljer i slutväxeln. Där kan man oftast använd GL 4-oljor då dessa innehåller ungefär hälften så mycket aggressiva additiv som GL 5.
Troligtvis ska en GL 4-olja vara lämplig till din BMW. Den bör klara kuggtrycket i en slutväxel (kolla med oljetillverkaren), men vara så pass ”snäll” att den inte angriper eventuella bronsdetaljer (kolla med oljetillverkaren).
Jim Lundberg




