Glappande kopplingsnav på Sachsmotor

Fråga: Hej igen Jim! Jag ställde en fråga för någon vecka sen angående knackande Crescent trapper med tvåväxlad Sachsmotor. Har nu fått bort lamellerna och skall ta bort navet innan jag kan inspektera muttern som håller fast kopplingskorgen som du trodde eventuellt kunde vara felet. Min fråga nu: Navet går att dra ut och in med handkraft ca 1 mm. Är det som det ska eller är det ett dåligt tecken?

MVH Elias

 

Svar: Kopplingsnavet sitter på kopplingsaxeln (nederst på bilden) som i sin tur är lagrad i två bronsbussningar. En tunn som sitter på axeln som ligger inne i kopplingslagret samt en bussning som sitter inpressad i vänster blockhalva. Axialspelet på denna axel regleras med shimsbrickor i ändarna. 1 mm är för mycket och bör vara cirka 0,1 mm. Att det glappar mer på din motor beror på normalt slitage och är ingen katastrof, men bör åtgärdas med shimsning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen