Fråga: Hej Jim! Jag har en fråga angående min Ducati Cucciolo-motor. I vevaxelns bakände finns en rörformig axeltapp ca 20-25 mm i diameter. Ungefär halva tappen är bortfräst och den går in med god passning i ett urtag i Aluminiumgodset på motorsidan. När vevaxeln roterar öppnas en gång per varv en kanal till fria luften, kanalen mynnar undertill på motorn. Anordningen är väl en lite påkostad vevhusventilation? Vidare finns i botten av den rörformiga halva tappen ett gängat hål M6 som går rakt igenom vevskivans centrum.
Ett motsvarande större gängat hål för en plugg finns i Aluminiumgodset på motorsidan mitt för M6-hålet. Vad skall sitta där, är det möjligen tänkt som varvräknaruttag/hastighetsmätare? Till saken hör att detta plugghål är mycket skadat och beroende på vad det är till för ska jag löda det med Alutite och gänga om eller fuskreparera med kemisk metall.
Göran Nilsson
Svar: Ducati Cucciolo har en ”timed crankcase ventilation” som var vanlig på exempelvis engelska motorcyklar med fyrtaktsmotorer. Alla fyrtaktsmotorer bygger upp ett tryck i vevhuset på grund av läckage genom kolvringarna. Dessutom fungerar kolvarna som en stor luftpump. För att det inte ska byggas upp tryck i vevhuset som kan leda till oljeläckage måste det ventileras. I sin enklaste form består ventilationen av ett rör eller slang från vevhuset och ut i fria luften. Nackdelen med detta arrangemang är att det kan sugas in damm och andra partiklar när kolvarna rör sig uppåt och det skapas ett undertryck i vevhuset.
För att undvika detta används olika lösningar som ser till att gas bara kan passera ut ur vevhuset – inte in till det. En variant är backventiler – en annan är att man låter kam- eller vevaxeln öppna en kanal när kolvarna rör sig nedåt. Denna lösning finns på Ducatin. Den halva axeltappen öppnar en borrad kanal i blocket som leder ut på motorns undersida när kolven rör sig nedåt, och stänger samma kanal när kolven rör sig uppåt så att inga föroreningar ska sugas in i motorn när kolven vänder uppåt.
Vad det gäller det gängade hålet i block och vevaxel och vad dessa har för uppgift vet jag tyvärr inte, men det skulle kunna vara till en varvräknardrivning. Det är knappast till en hastighetsmätare då Ducati Cucciolo har två växlar vilket kan ge två olika motorvarv vid samma hastighet. Testa gärna med att löda det skadade hålet med zink vilket är en enkel men effektiv metod för att laga och sammanfoga aluminiumdetaljer.
Jim Lundberg





