Fråga: Håller på och renoverar en Husqvarna äggmotor. Undrar över hur packboxarna på vevaxeln ska vara vända. På denna motor så var den högra packboxen vänd så att fjädern i boxen hade hoppat loss och låg löst på axeln mellan det lilla tandremsdrevet och själva packboxen, dvs ”öppningen” på packboxen var vänd åt höger. Hur ska de två packboxarna vändas? Vet att denna motor varit isärplockad för länge sedan.
Per
Svar: I nästan alla tvåtaktsmotorer ska vevhusets packboxar vändas med fjädrarna in mot vevhuset. Detta för att en packbox klarar högre övertryck på fjädersidan utan att läcka. När kolven går ner i cylinder skapas ett övertryck i vevhuset som ska pressa ut färskgasen genom överströmningsportarna. I Husqvarnas egen reparationsanvisning för ”Äggmotorn” står det däremot att packboxen bör vändas med trycksidan ut mot transmissionen – precis som den sitter i din motor. Även DKW rekommenderar denna variant på någon motor. Tittar man däremot på sprängskissen till Äggmotorn så verkar bägge packboxarna vara vända med fjädrarna in mot vevhuset.
Mitt tips är att du vänder packboxen som du vill. Personligen hade jag vänt den med fjädern inåt och struntat i Husqvarnas råd. Varför Husqvarna och DKW vill ha packboxen åt fel håll har jag inte fått något svar på. Kanske för att minimera risken att växellådsolja ska kunna sugas in i vevhuset, vilket i sig inte är någon katastrof. Något övertryck förekommer inte i växellådan annat än om ventilationshålet är tilltäppt. Oavsett hur du vänder packboxen bör du ha någon form av monteringskona som skyddar packboxen från att skadas av den skarpa kanten på vevaxeln (undre bilden). Detta går hjälpligt att få till med några varv eltejp runt axeln.
Jim Lundberg





