Fråga: Hej. Jag har en gammal NV 38 från 1955 med en RT 250/2 motor som jag inte får tändningen att stämma på. Enligt instruktionsboken ska förtändningen vara 4 mm, i Stora Tvåtaktsboken ska den vara 5,8 mm (är nog inte riktigt samma motor, skiljer sig lite mot den Stora Tvåtaktsboken) i båda fallen ska centrifugal vikterna vara ute. Då till problemet började med att man bytte packboxarna och när man sedan skulle ställa tändningen kan man inte få tändningen att stämma. Hur man än vrider så går den inte att få 4 eller 5,8 mm förtändning. Den enda idén jag har kvar är om brytarna kan vara för slitna. De ser inte så dåliga ut, men den funkade innan jag bytte packboxarna, bortsett från att den rök mycket när man gasade och vara svårstartad kall.
Tony
Svar: DKW 250-motorn i NV 38 ska ha 4,3-4,5 mm i förtändning och ett brytaravstånd på 0,4 mm. Motorn i Stora Tvåtaktsboken är den som sitter i NV 36. Förfarandet är dock det samma på båda motorerna – centrifugalvikterna ska vara längst ut vid justeringen.Frågan är om tändningen gick att få till innan packboxbytet. Om så är fallet har något hänt vid demonteringen av tändförställaren. Men det kan ju vara så att tändningen inte gick att få till innan packboxbytet och då kan det vara brytarna som är slitna, och då inte bara kontakterna utan även den lilla fiberklacken som löper mot brytarnocken. Testa med att byta brytare och kolla sedan om tändningen går att få till. Det kan även vara så att det är slitet i tändförställaren så att denna inte slår ut som den ska.
Jim Lundberg




