Kopplingsproblem på JB 128

Fråga: Hej. jag har en JB 128 där jag inte får på en nytillverkad metallpackning som ska sitta emellan drevet och kopplingen. Den där mässingsringen eller vad det är sticker upp en 3-4 mm och under den sitter en bussning som sticker upp en bit som inte rör sig ur fläcken när man hamrar på den. Ska det vara så, eller får man fräsa ner bussningen en bit?

Tack på förhand.

 

Olle

 

Svar: Nu vet jag inte riktigt vad du menar med ”metallpackning”. Är det mellanväggen i plåt (övre bilden) som sitter mellan motor och transmission? Denna ska ligga dikt mot godset i blocket och ingen av bronsbussningarna i blocket (nedre bilden) ska sticka upp ur godset. Dessa bussningar kan lossna och glida utåt, men är då lätta att trycka in utan något våld. Däremot kan de då behöva låsas med körnslag eller Loctite.

Kedjedrevet till drivkedjan dras fast med en mutter som låses med en vikbricka. Därefter lägger man på plåten som då är en skiljevägg till transmissionen. Då sticker vevaxeln och utgående axeln ut ur sina hål där det inte förekommer några tätningar. Efter detta lägger man på transdrevet och kopplingsnavet och drar fast dessa med sina muttrar. En komplett reparationsanvisning för JB 128:an finns i Stora Tvåtaktsboken, del 1.

Jim Lundberg

Kopplingsproblem på JB 128
I JB-motorns vänstra blockhalva finns det två bronsbussningar. Den vänstra runt vevaxeln och den högra runt utgående axeln. Bägge bussningarna ska ligga i liv med blocket.

Rulla till toppen