Fram med Victoriamotor som tappat gnistan

Fråga: Hej jag har fått ta över min morfar gamla moped som är en fram från 1956 med Victoria MS 51 motor. Moppen hade stått still i 15-20år. Men efter jag gått igenom förgasare och kontrollerat tändningsinställning samt bytt olja och lite fräsch soppa så hoppade den igång efter ett par tramp. Dagen efter så var den väldigt lättstartad och gick bra så jag tänkte att jag skulle åka en längre runda och allt gick bra tills jag skulle starta den riktigt varm och då var den jättesvårstartad men hoppade igång till sist. Men andra gången jag skulle få i gång den efter nästa stopp så startade den inte alls. Och så är de fortfarande. Har rengjort förgasaren igen och ställt tändningen (brytaravstånd 0,35 mm och 2,2 mm förtändning) men inte ett liv. Saknar gnista!

Andree Pamler

 

Svar: Börja med att kolla på tändstiftet efter ett startförsök. Om stiftet är blött är det troligtvis i tändsystemet felet sitter och är stiftet torrt kommer det inte fram något bränsle. Om det den gamla originaltändspolen som sitter kvar skulle jag rekommendera att byta ut den mot en ny. Tändspolar åldras och deras isolering bryts ner tills det blir interna överslag. Värst är det med textillindade tändspolar (”Boschmumier”) som drar åt sig fukt från den omgivande luften. Dessa spolar kan vara förstörda trots att de aldrig suttit i en motor. Samma sak gäller gamla kondensatorer, även om de kan klara åldrandet något bättre.

Tyvärr så finns det idag en hel del nytillverkade eldetaljer till gamla mopeder som håller väldigt låg kvalitet. Kolla med andra mopedister vad som fungerar och inte fungerar – det kan skilja rejält beroende vilket låglöneland sakerna är tillverkade i. En bra lösning är att bygga om motorn så att den får en utanpåliggande tändspole. Kostnaden för detta är några hundralappar och arbetet klarar man av själv hemma i garaget utan specialverktyg. Skriv i ordet Utanpåliggande tändspole i sökrutan uppe till höger så får du upp flera artiklar i ämnet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen