Kondensator av bra kvalitet till ILO-motor

Fråga: Hej på dig. Min Monark med ILO-motor går bra i cirka två mil, och sedan nyser den till och lägger av. Jag kan sedan starta den direkt igen, och sedan blir det lika igen efter en kilometer. Det låter ungefär som den slaggar. Detta upprepar sig gång på gång. Bränsle får
den. Misstänker kondensatorn alternativt tändspolen. Vad tror du? Var får man tag i dessa delar med bra kvalitet? Verkar finnas mycket på nätet men vet inget om kvalitén.

Roger Wikström

Svar: Det skulle kunna vara kondensatorn som är boven i ditt fall. Symtomen stämmer in på hur en defekt kondensator (bland annat) kan uppföra sig. Tändspolar som är på fallrepet brukar vilja ha en halvtimme på sig att kallna innan de ger gnista igen. Fast börja med att byta tändstift. Ibland kan felet vara så enkelt.

Det kan även bero på bränslebrist. Ibland är det så pass mycket stopp i bränsleflödet att den mängd som rinner igenom precis räcker till att driva motorn, men rätt var det är så blir det för lite och då stannar motorn. Under den korta stund motorn är avstängd rinner bensinen till så att motorn startar igen – tills det tar slut igen. Detta fel kan även orsakas av att ventilationshålet i tanklocket är igensatt så att det bildas vakuum i tanken.

När det gäller var man hittar nytillverkade kondensatorer och tändspolar med hög kvalitet så vet jag faktiskt inte. Det finns en hel del skräp på marknaden som kommer från låglöneländer och mitt tips är att kolla med andra mopedister om det kan rekommendera en viss handlare och fabrikat. Själv bygger jag alltid om mina tändsystem till utanpåliggande tändspole och dessa spolar är betydligt driftsäkrare oavsett var de är gjorda. Då kan man även använda en bilkondensator som verkar hålla högre kvalitet. Skriv in ordet Utanpåliggande tändspole i sökrutan uppe till höger så kan du läsa mer om denna enkla och billiga modifiering.­

Jim Lundberg

Rulla till toppen