Fråga: Min fråga är följande: Var plåten på bilarna från förr bättre än på nutida bilar?
Jag ställer frågan bara för att jag har två stycken bilar av samma fabrikat (VW). Den äldsta är en typ1 (Bubbla) från 1969. Den yngre är en Passat kombi 2009. Bägge bilarna får samma typ av varsam omvårdnad. Passaten har rullat cirka 15 000 mil och Bubblan har rullat betydligt längre.
Bägge bilarna bor utomhus året runt. Bubblan har fått en liten antydan till rost vid sidan av motorluckan som syns endast om åskådaren tittar väldigt noga. Passaten däremot har redan fått rosthål på bakluckan samt på tre av de fyra dörrarna. Det börjar även dyka upp otrevligheter på bakskärmarna på den välvårdade Passaten. Förutom all rost gillar vi Passaten, den har ju fina däck, snygg dragkrok och liknande.
Det vore kul att få höra ett expertutlåtande om VW bilarnas olika plåtkvalitet, som tycks ha försämrats avsevärt.
Lasse Evertson
Svar: Vi skickade vidare din fråga till Bertil Moldén som är vd på Bil Sweden, branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
-Generellt vill jag hävda att bilarna rostar mindre idag och det beror på en hel mängd faktorer, exempelvis att mer plåt galvas, man undviker att borra hål för genomföringar, bättre och tåligare lack/klarlack och bättre underredsbehandlig.
Med 40 års erfarenhet i branschen vet jag att det uppstod problem när man började tillverka bilar med plåt som var delvis återvunnen i slutet av 1970- och början av 1980-talen. Den återvunna plåten var helt enkelt inte tillräckligt ren och rost kunde uppstå även på märkliga ställen som mitt på taket.
-Att din Passat har mer rost än din Typ 1 kan ha flera orsaker, exempelvis att den har en skadehistorik, eventuellt underarbete vid reparationer har inte utförts korrekt enligt tillverkarnas anvisningar, eller att jobbet inte är fackmannamässigt utfört. I nio fall av tio finner du dessa skäl till att rost uppstår.
Så långt Bertil Modén. Själv är jag inne på samma spår, visst rostar moderna bilar också, men jag har inte sett någon som rostat lika mycket som nästan nya bilar kunde göra för några decennier sedan.
Men jag tror att själva plåten som användes på bilarna förr var av bättre kvalitet.
Läsare som har synpunkter – skriv dem i rutan för kommentarer nedan.
Robert Gustavsson




