Fråga: Jag vill fråga angående en Renault 5 1986. Bilen har stått sedan i höstas. Då märkte jag vid parkeringen i garaget att kylaren läckte upptill och vätska pyste ut längs ovansidan vid gaveln.
Vätskenivån var vid minimumstrecket på expansionskärlet. Nu när jag startade upp bilen idag fyllde jag på vätska till maxnivån. Såg lite grumligt ut i botten. Tänkte kolla om kylaren behövde bytas.
Bilen fick gå tio minuter men jag kunde inte se något läckage och nivån i expansionskärlet var intakt.
När jag gått ifrån bilen hördes ett sörplande. Kollade och såg att vätskenivån stigit upp mot nära toppen. Lossade lite försiktigt på locket och öppnade till sist skakade lite på bilen och nivån sjönk ner mot maxnivån. Bilen har ingen tempmätare, endast termostatstyrd kylfläkt och en indikeringslampa som varnar för varm motor. Ingen sådan varning har jag sett.
Kan det vara topplockspackningen som har gått? Kör kanske ett 50-tal mil varje år.
Svar: Jag tror inte att topplockapackningen har gått. När motorn stängs av fortsätter kylarvätskan att ta upp värme från motorn, men då den inte cirkulerar stiger temperaturen och vätska utvidgas enligt fysikens lagar. Att vätskenivån steg är alltså inget onaturligt, inte heller det sörplande lätet som med största sannolikhet var luft i systemet, kanske från läckaget du nämnde. Läcker kylaren bör du byta ut den och att det är lite grumligt i botten av expansionskärlet är vanligt, ofta är det smuts/rost från motorn/kylaren.
Lycka till
Robert Gustavsson




