Missljud i Monarped

Fråga: Bäste Jim. Har ett problem med min moped, en Monark Monarped, drygt 60 år gammal. Jag har noterat ett tydligt missljud, ett skärande mekaniskt ljud. Det låter som metall mot metall. Trodde först att det kom från kåpan över remhjulet, men ljudet kvarstår om man tar bort kåpan. Det är knappast ett drevljud. Troligtvis kommer det från kopplingen som annars är helt ok. Det låter även mycket på tomgång och vid körning är ljudet ”sågande” beroende på om man gasar eller motorbromsar. Vid gaspådrag försvinner ljudet, men kör man på ”lätten”, för att använda ett gammalt Saab-uttryck, är missljudet som mest markant.

Enligt förra ägaren är alla lager och packningar bytta i Pilotmotorn. Kopplingen är ny, ramen är blästrad och utseendemässigt ser den ut, trots sin ålder, att vara i nyskick.

Mvh

Gunnar Benton, Hisings Backa

 

Svar: Pilotmotorn som sitter i Monark M50 och M55 är en så kallad enpetare och har ingen växellåda utan endast en enkel reduceringsväxel inne i motorn. Denna växel sitter i anknytning till vevhuset och smörjs därför av den oljeblandade bensinen. Jag är tveksam till att det skulle vara kopplingen som ger ifrån sig ljudet eftersom alla delar i kopplingen roterar med samma fart när man kör. Då finns det inget som kan gnida/gnugga mot något annat i kopplingen. Skulle det uppstå missljud vid frikoppling kan däremot felet mycket väl ligga i kopplingen.

Om kopplingskorgen och remskivan inte tar i blocket eller kåpan kommer ljudet troligtvis från reduceringsväxeln inne i motorn. Eftersom denna smörjs av en extremt tunn smörja (4 % olja i bensinen) så är oljefilmen mellan kuggarna i reduceringsväxel väldigt tunn och dämpar inte det ljud som kan uppstå om kuggarna inte ligger rätt i förhållande till varandra, har skador eller är väldigt slitna. Om motorn är renoverad kan det vara så att den är shimsad fel så att axlarna ligger fel mot varandra i axiell led vilket kan ge oljud i en växel om den är sliten. Dessa motorer som saknar växellådsolja kan även vara utsatta för rostskador på kuggarna då den skyddande oljefilmen är tunn.

Ta isär motorn och inspektera bägge drevens kuggar. Om de har gropar efter rostangrepp kan man ofta köra om det inte saknas stora mängder material. Förutsatt att man kan leva med det vinande ljudet. Är kuggarna slitna får man göra en avvägning om de håller för fortsatt användning. Om kuggarna är i bra skick kan det vara så att axlarna inte ligger rätt i förhållande till varandra. Detta kan bero på tidigare nämnda shimsning eller att blockhalvorna ligger förskjutna mot varandra så att axlarna inte är parallella.

Jim Lundberg

Missljud i Monarped
Pilotmotorn har bara en enkel reduceringsväxel med ett drev på vevaxeln och ett på den utgående axeln. Växeln smörjs av oljan i bensinen.

Rulla till toppen