Fråga: Hej Jim! Jag har en Vespa Piaggio på 200 cc från 1984 med separat oljeblandning, Allt är original i förgasaren! Men jag tycker att tändstiftet är väldigt sotigt. Någon har sagt att det skall vara oboybrunt om allt är rätt inställt! Min fråga är om man skall ge sig på luft-skruven som sitter på förgasaren?
Med vänlig hälsning Tommy!
Svar: Luftskruven på förgasaren påverkar bara tomgångs- och lågfartsregistret. Över detta är det trottelnål (om den finns) och huvudmunstycke som styr blandningen mellan bränsle och luft. Tändstiftet avslöjar mycket om motorn och det stämmer att ett brunt tändstift visar att bränsleblandningen är den korrekta. Svart stift tyder på för mycket bensin och/eller olja. Ett kritvitt stift tyder på att bränsleblandningen är för mager.
Frågan är om din motor får för mycket bensin eller för mycket olja. Jag vet inte hur smörjningen fungerar på Vespan, men ofta finns det justeringsmöjligheter på doseringspumpen som förser motorn med olja. Börja med att göra följande test: Kör på full gas någon kilometer och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och ta ur tändstiftet. Om det nu skulle vara brunt är oljetillförsel och huvudmunstyckets storlek det rätta. Är det svart så kan det ju vara oljetillförseln som skenat iväg. Gör om samma sak, fast nu på halv gas. Här är det trottelnål (om den finns) samt trottelns skärning som styr blandningen. Kolla även på avgaserna. Om det är väldigt mycket blå rök kommer är det för mycket olja och om avgaserna har inslag av svart rök är för mycket bränsle i förhållande till luft. Kolla också att tändstiftet har rätt värmetal för din modell.
Jim Lundberg




