Fråga: Hej jag har precis köpt en Husqvarna mod 30 från 1953. Jag startade upp den bytte olja och fyllde i fräsch bensin. Körde därefter problemfritt i ca 30 min och stannade hemma på gården. 10 min senare skulle jag köra in den i garaget. Den startade direkt och gick i tio sekunder sen dog den. Stiftet gav ingen gnista. Bytte stift och då ger den gnista men den startar ej, tänder till några gånger ibland men startar inte. Förgasarna är rengjord och kompressionen är bra. Kan tändspolen vara trasig fast den ger stark gnista?
Martin
Svar: Det låter som att kondensatorn eller eventuellt tändspolen som har gett upp. Att man får gnista med tändstiftet ute i fria luften är ingen som helst garanti för att det ska uppstå gnista under kompressionstrycket i förbränningsrummet. Gör några startförsök och kolla sedan på tändstiftet. Är det blött så är gnistan för svag och är det torrt så kommer det inget bränsle. Då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsöka.
Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 4-5 mm vilket tändsystemet ska klara av att ge gnista på ute i det fria.
Jim Lundberg




