Uppstart av Monark M33 med ILO Pianomotor

Fråga: Hej. Tänkte ta itu med att få igång min mammas gamla Monark M33 med ILO G50 Piano. Den är i stort sett oskruvad förutom att jag jackade kolven när jag var 15 år (nu 47). Tyvärr minns jag att den nog jackades för mycket och blev väldigt slö. 1986 gjordes av fackman justering av tändning med nytt tändstift. På kvittot står det även 1 svänghjulskil som jag inte riktigt förstår vad det kan ha handlat om. Konstigt att denne inte kommenterade kolven.

Vi har droppat lite tvåtaktsolja i cylindern och dragit runt cylindern någon gång vart tredje år eller så. Tyvärr har det legat gammal bensin i, så förgasaren behöver nog rengöras. Idag tömde jag tanken och fyllde på med några deciliter ny bensin (naturligtvis blandad med olja). Med lite startgas startade den direkt men stillaståendes kändes det som om den inte riktigt orkade med på tomgång. Gasen svarade inte riktigt. Kollade också tändstiftet som såg hyfsat ut.

Kommer därför börja med att köpa ny kolv, rengöra förgasare, byta däck och justera bromsar, koppling och kedja. Är det något annat som är extremt viktigt att kontrollera, justera eller byta innan jag startar den igen eller tar ut den på en sväng när jag bytt kolv och rengjort förgasaren? Förutsatt att den låter okej… Har förstått att den t.ex. har rem istället för kedja. Bör den bytas först? Vill helst inte riva motorn innan jag vet att den går okej om det inte är absolut viktigt.

Hälsningar

Martin

 

Svar: En kolv med ett för högt jack, eller lucka, som man också säger, leder till att motorn tappar det mesta av styrkan på låga och medelhöga varv. Det kan till och med gå så långt att motorn inte ens är körbar. Kilen till svänghjulet är en liten halvmåneformad metallbit som har som uppgift att styra in svänghjulet i rätt läge på vevaxeln. Det händer att dessa kilar får stryk och då byter man dem. Detta borde inte kostat många kronor om du har kvittot kvar.

Det är utmärkt att hälla lite olja i motorn och drar runt den då och då. Sådant kan leda till att man slipper en massa andra problem med rostangrepp och kärvningar när motorn en gång ska startas. När det gäller transmissionsremmen i motorn bör du byta den i förebyggande syfte. Man behöver inte lossa tandrullen vid rembyte – bara kopplingskorgen. Dessa remmar är lite av en färskvara och de tidiga remmarna var inte lika bra som de nytillverkade. Nya remmar finns bland annat hos Mopeddelar och Mopedrenovering. Remmarna kan angripas av oljor med starka tillsatser, så som transmissionsolja. En rak SAE 30-olja fungerar bra och denna olja säljs under namnet gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Men du kan ju testa med att köra utan rembyte. Den kan ju hålla och då är allting bra. Om den brister brukar det inte uppstå några skador, men man får ju ringa en kompis med släpkärra. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för ILO Pianomotorn (och 20 andra motorer) Där finns även en beskrivning på hur man gör en avdragare för remmens främre tandrulle.

Jim Lundberg

Uppstart av Monark M33 med ILO Pianomotor
Tandrullen måste dras av med en särskild avdragare som inte skadar rullens inre kant.

Rulla till toppen