Fråga: Hej Jim. Måste fråga en sak som jag grubblat länge på. Behöver hjälp att tänka rätt..
Ska försöka beskriva fenomenet om jag kan. En bekant ringde mig och sa att hans gräsklippare (Briggs & Stratton) går konstigt, den vägrar starta. Jag bad han kolla stiftet om den får bränsle och han gjorde det. Stiftet blött och återmonterat. Karln drog i startsnöret och motorn startade. Allt frid och fröjd tills han säger: ”Måste kabeln som satt på stiftet vara monterat..?” Ja, det är väl klart sa jag, för annars startar inte motorn… ”Men den glömde jag att montera men motorn går ändå… ” VA? – vad sa du..? ”Motorn går men tändkabeln sitter inte monterad på stiftet.” Trodde inte på vad han sa så jag åkte och kollade själv. Jo det är sant.
När tändkabeln sattes på stiftet gick inte motorn att starta. Men när tändkabeln drogs lös från stiftet startade motorn hur bra som helst, om kabeln fördes mot stiftet stannade den! Hur konstigt det låter men detta är sant! Vad händer egentligen? Blir inte riktigt klok på detta fenomen som jag aldrig stött på tidigare. En liten ledtråd i fenomenet var att gnistan slog över från kabeln till stiftet i luften så man såg den när motorn den gick.
Hjälp mig snälla ni som kan förklara vad som händer!
Mvh Anders L
Svar: Låter onekligen märkligt. Jag får försöka mig på en gissning. Briggs & Strattonmotorerna är sidventilsmotorer och med det låga kompressionsförhållandet som dessa motorer har kan det knappast vara att motorn tänder av kompressionsvärmen på samma vis som en dieselmotor gör.
Har en lite långsökt gissning: På Briggs & Strattonmotorer sitter ofta tändkabeln klamrad så att den ligger nära topplocket – ibland ligger den mot locket. Om (om…) topplocket inte är jordat så skulle ett överslag från tändkabeln kunna leda till att hela locket blir strömförande så att det uppstår en gnista över topplockspackningen inne i förbränningsrummet. Men – då måste även topplocksbultarna vara elektriskt isolerade från jord. Att motorn inte vill gå med tändkabeln ansluten till stiftet kan bero på att man då får två gnistgap i serie vilket kan bli för mycket för tändspolen att klara av. Om min teori skulle stämma borde man få en rejäl stöt om man tar i topplocket när motorn går.
Fler teorier, någon? Det här var ju riktigt intressant!
Jim Lundberg




