Fråga: Hej! Hur högt lyfter en kugghjulspump utan att få kavitation över tid? Jag skulle vilja ha ett konkret exempel från någon bilmotor, hur hög nivå det är på sugsidan, alltså från oljenivån till pumpen. Är detta något du/ni vet något om, eller vet någon som vet?
/Pelle
Svar: Den teoretiska lyfthöjden (vatten) för en pump, oavsett konstruktion, ligger på 10 meter, men i praktiken är det cirka 7 meter som en pump kan lyfta (suga) vatten från en lägre nivå. Vid högre sughöjder inträffar så kallad kavitation vilket innebär att vätskan börjar ”koka” och det bildas mängder med gasbubblor. En kugghjulspump har spelrum som gör att man alltid får räkna med ett visst läckage mellan kugghjulen och själva pumphuset. Detta läckage minskar när väl pumpen fyllts med vätska, men fram till dess läcker det luft som minskar sughöjden. Vattenpumpar (centrifugal) som används för exempelvis trädgårdsbevattning har därför en plugg där man fyller på vatten i pumphuset för att pumpen ska orka börja suga upp vatten från brunnen.
I motorer med tryckoljesmörjning har man även en tidsaspekt att ta hänsyn till. Pumpen måste omedelbart börja suga/leverera olja till alla lager så fort motorn startat. Av den anledningen ligger de flesta oljepumpar väldigt lågt i motorn – ofta under oljans övre nivå. Då är pumpen ”primad”, alltså förfylld med olja så att den omedelbart levererar. Jag har inga mått på hur högt oljepumpar ligger i olika motorer, men de ligger nästan alltid lågt. Man kan montera en backventil på pumpens sugsida så att pumpen och dess kanaler är fyllda med olja efter att pumpen är avstängd. Då kommer oljan direkt även om pumpen ligger högre än vätskenivån. Men det finns ett par nackdelar: Backventilen måste ha ett väldigt lågt öppningsmotstånd och den måste vara absolut tät så att oljan inte läcker förbi ventilen och tillbaka ner i tråget över tid.
Någon som har några mått på pumphöjder i motorer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg




