Husqvarnamotor som inte vill varva ur

Fråga: Hej. Jag har en tvåväxlad Husqvarnamotor som inte vill varva ur fast vad jag än hittar på. Bytt alla lager och packboxar, borrat cylindern hos Rösebäcken. Har provat med alla möjliga förgasare och munstycken. Den går väldigt bra på tomgång men är väldigt svag och varvovillig, tycker mig se att de kommer som en dimma ur förgasaren om jag varvar fullt utan luftfilter.

Jag har även en till Husqvarna som går bra så jag har provat att flytta över både tändsystem, förgasare, ljuddämpare, utan framgång. Dom är nog från tidigt 50-tal och remdrivna. Vad ska jag ta mig till med?

MVH Tore

 

Svar: Att det kommer en dimma av bränsle ur förgasaren är mer eller mindre normalt, men kan bli värre om man exempelvis ökat insugets öppentid (duration) genom att borra upp insuget eller att man filat en lucka i kolven. Om du nu har testat olika förgasare, munstycke och tändsystem med mera kanske du även ska testa med att skifta kolv och/eller cylinder för att se vad som händer. Kolla att cylinderfotspackningen inte täcker någon del av överströmningskanalerna.

Du nämner att du provat med en annan ljuddämpare, men frågan är om du även bytte till en annan krök. Igensotade avgassystem kan ge symtomen du beskrivit. Förutsatt att det inte är en tidig Novolette som har ljuddämparen direkt på cylindern – då finns ju ingen separat krök. Om huvudmunstycket är för stort kommer motorn att fyrtakta och tändstiftet kommer att bli svart av sot. Om detta munstycke istället är för litet blir motorn onaturligt varm och tändstiftet brukar då bli kritvitt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen