Bosch D-Jetronic: ryckig gång

Fråga: Jag bor i Strömstad och har en Volvo P1800E 1971 med D-jetronic insprutning.
Har problem med att bilen rycker ibland, speciellt när jag kör sakta och pendlar mellan motorbroms och dragläge. Bilen går bättre med kall motor.
Detta är gjort på motorn:
Monterat elektronisk tändning.
Grundinställning enligt verkstadshandboken.
Monterat nya insprutare.
Mätt bränsletrycket.
Kompressionsprov.
Bytt temperaturgivare på motorn.
Mätt motståndet i tempgivaren på insugsluften men ej bytt denna.
Bytt de tre motorkuddarna.
Kollat eventuellt luftläckage och åtgärdat.  Bland annat var membranet i vakuumdosan trasigt.
Nytt bränslefilter.
Kollat så tanken är helt ren.
Har Ni några idéer eller tips på någon i Västsverige som är duktig på D-jetronic?

Svar: Du har uteslutit många tänkbara orsaker. Kompisar som håller på med BMW-motorcyklar påpekar att en korrekt ventiljustering kan få bort ryckig gång. Jag vet inte om det är relevant på en 1800E, men det skadar inte att kolla ventilspelet.

Annars är min bästa gissning luftspjällskontakten. Koppla ur den och se om ryckningarna upphör. Bilen kommer visserligen bli slöare under provkörning men värt att prova för att utesluta felet.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen