Fråga: Hej Jim! Har en fråga angående kickdrevet på min 120 cc Husqvarna från 1951. Har den nyare varianten med ett bendixdrev som skall skicka tillbaka kickdrevet då motorn startar. Problemet är att de två snedtandade dreven tuggar i varandra då man vrider runt motorn för hand med klickande ljud som följd. När man startar den så hör man att startdrevet hänger kvar tills man gasar lite. Är motorvarvet för lågt kan höra att drevet hakar i det andra drevet. Hur skall denna lösning fungera egentligen?
Har din bok där man har plockat isär/ihop denna typ av motor men hittar ingen information om detta
Mvh Hasse
Svar: Jag har inte stött på detta problem, men funktionen på denna konstruktion är sådan att det stora halvmåneformade drevet i kåpan drar runt det lilla kickdrevet när man startar (drevet i mitten på bilden). På kickdrevet sitter en plåtfläns och när man släpper kicken kilas det halvmåneformade drevet in mot denna fläns och tvingar kickdrevet bort från vevaxeln. Modernare husqvarnamotorer har dessutom en liten hylsa (näst längst till höger) som ska hjälpa till att snabbare knuffa bort det lilla kickdrevet från klokopplingen på vevaxeln så att oljud inte ska uppstå.
Men oavsett hur denna hylsa sköter sitt jobb är det ändå det halvmåneformade drevet som ska dra det lilla kickdrevet från klokopplingen på vevaxeln. Om det nu uppstår oljud på grund av att kickdrevet inte dras tillbaka helt kan det bero på flera saker. Det halvmåneformade drevet kanske måste shimsas utåt så att det lyckas dra ut kickdrevet helt från klokopplingen. Det kanske räcker med en tjockare packning mellan transmissionskåpan och blocket.
Jim Lundberg




