Mustang Cobra som inte vill varva ur

Fråga: Hej! Jag är en stolt ägare av en Mustang Cobra 1000 men har lite bekymmer. Den är helt original och gör ca 45+. Det sitter en Zündapp kantmotor på (den svarta motorn) som jag tror är från 1978? Problemet är att den vill fyrtakta ganska mycket i början innan den blir varm och den går sedan bra MEN vill inte varva ut fullt på 3:an. Den går bäst på omkring 70% gaspådrag och Jag börjar tröttna på det och vill få den att varva ut mer.

Jag undrar om man kan byta ut original bingförgasaren (10mm?) mot en 17mm ubåts förgasare med ställbart? Eller finns det någon annan rekommenderad förgasare? Vad kan det medföra i effekt, varv, och styrka? Kan man i så fall använda original insugsröret och luftburken?

PS är inte ute efter att trimma sönder moppen eller göra en racer utan att få den gå bättre.

Är en veteranentusiast på 15 år med stort mopedintresse.

Mvh Love

 

Svar: En del äldre mopeder har en tendens att gå lite illa innan de blivit varmkörda. I mitten på 1970-talet blev det modernt med stora kylflänsar på mopeder vilket kanske kan se tufft ut i vissas ögon, men som leder till att en motor, som i Sverige bara får utveckla 1 hästkraft, kan ta lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur. Man får tänka på att dessa motorer är byggda utomlands och gjorda för betydligt fler hästkrafter. Där kan en stor yta på kylflänsarna vara befogat.

Förgasaren ska kunna arbeta på olika varvtal och ska då klara av att ge rätt blandningsförhållande mellan bensin och luft vid samtliga varvtal. ”Favoritmixen” för en bensinmotor är 14 delar luft till 1 del bensin (viktenheter). Olika delar i en förgasare arbetar vid olika gaspådrag – alltså hur högt man lyft trotteln med gashandtaget. En liten mopedförgasare är inte så avancerad och fungerar i stort sätt så här på de olika registren: Tomgången styrs med trottelstoppskruven, även kallad tomgångsskruv. Med den justeras tomgången till en lagom nivå. Från tomgång upp till halvgas är det trottelnålen som styr bränsleblandningen. Upp till full gas är det huvudmunstycket som styr denna blandning.

Om en motor går sämre på full gas men går bättre när man släpper lite på gasen är det oftast huvudmunstycket som är för litet (eller igentäppt av smuts). Det finns ett enkelt test som avslöjar hur förgasaren arbetar där man använder tändstiftet som indikator. Kör först på full gas någon kilometer och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och titta på tändstiftet. På full gas är det ju huvudmunstycket som arbetar och om detta har rätt storlek ska nu isolatorfoten (porslinet i mitten) på tändstiften vara ljusbrun. Är stiftet svart är huvudmunstycket för stort och är stiftet istället gråvitt är munstycket för litet.

Kör kilometern gång till, men denna gång på halvgas. Stäng motorn i farten och kolla stiftet en gång till. Nu är det trottelnålens höjd (justeras med ett litet clips på nålen) som styr blandningen. Rätt höjd – och blandning – ska även här ge ett brunt tändstift. Är stiftet svart sitter nålen för högt och är stiftet gråvitt sitter nålen för lågt. Observera att man inte får låta motorn gå på tomgång efter provkörningen – då får man enbart se hur stiftet ser ut på tomgång vilket oftast är svart.

Om din moped gör dryga 45 km/t på plan mark är den snabbare än vad den egentligen ska vara, men det händer att otrimmade mopeder går så fort trots att de bara ska göra 30 km/t. Kolla att din motor är otrimmad. Insuget i cylindern ska vara 7,7 mm i originalutförande. Förgasaren ska vara en 10 mm vilket står på förgasarhuset, men kolla att ingen har borrat upp den. Testa med en 10 mm borr som ska gå tajt genom hela förgasaren. Är den borrad måste huvudmunstycket vara större än original.

Att montera en 17 mm förgasare på en otrimmad cylinder med 7,7 mm insug är nog ingen bra grej. Risken är att gashastigheten genom förgasaren blir för låg när skillnaden mellan insug och förgasare är så stor med driftstörningar som följd. Liten förgasare mot stort insug brukar däremot fungera bättre. Ett råd är att inte borra upp originaldelarna då dessa är betydligt mer värda om de är orörda. Dessutom är de svåra att hitta.

Jim Lundberg

Mustang Cobra som inte vill varva ur
Om bränsleblandningen är rätt ska tändstiftets isolatorfot ha en brunaktig färg.

Rulla till toppen