Koppla in signalhorn

Fråga: Min Volvo Amazon 1966 har inget fungerande signalhorn. Det sitter ett original signalhorn men det är inte inkopplat. Eftersom jag inte är så kunnig på elkopplingar undrar jag om ni kan beskriva hur man kopplar in det? Nu sitter det en extra knapp som tidigare gick till ett signalhorn men jag vill helst ha den koppla till signalringen på ratten. Kan ni beskriva hur man går tillväga – från början till slut?

mvh Jocke

Svar: Hej Jocke, visst ska vi försöka hjälpa dig.

Generellt är signalhorn inkopplade enligt bilden ovan (jag har för mig att det inte är någon större avvikelse på denna koppling och på Amazonens koppling).

På signalhornet sitter två anslutningar. Den ena anslutningen är kopplad till batteriet via en kabel (1). På vissa bilar går kabeln via säkringsdosan, och jag har för mig att den går via tändningslåset på Amazon.

Den andra anslutningen går via en kabel (2) till en strömbrytare. Från strömbrytaren går kabeln till jord. Strömbrytaren är i de flesta fall placerad i någon form av signalring på ratten.

Det var eldragningen i teorin, men i verkligheten finns det ett och annat som kan ställa till det.

Börja med att prova om signalhornet fungerar genom att koppla in 12 volt plus och 12 volt minus till de båda anslutningarna. Möjligen har det gamla signalhornet gett upp eftersom det sitter ett annat på plats. Då kan du antingen lägga tid på att försöka få liv i det befintliga hornet, leta efter ett fungerande originalhorn eller köpa ett nytt signalhorn.

Nästa sak som kan ställa till problem är själva signalringen. Demontera och kontrollera om den har en strömbrytande funktion med hjälp av en multimeter (ställ mätaren på resistans, koppla in ena kabeln på uttaget för elkabeln och den andra på ringen på baksidan vilken i vanliga fall fungerar som jord). Mätaren ska visa oändligt motstånd (ohm). När du trycker till på signalringen ska mätaren i bästa fall visa noll ohm, eller i alla fall ett väldigt lågt värde. Om inte får du försöka hitta och laga felet, eller leta efter en fungerande signalring.

Kablarna kan också ställa till problem. Kontrollera att de är hela med exempelvis en multimeter (koppla in en kabel i varje ände, ställ mätaren på ohm och du bör få ett värde nära noll om kablarna är hela). Åtgärda eventuella kabelbrott. Sedan är det bara att tuta och köra.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen