Modern motorcykelolja i Husqvarna Silverpil

Fråga: Kan jag använda en modern MC-olja i växellådan på en Silverpil från 1955? Eller är det tillsatser i den oljan som 60-åringen inte tål? Tänker att den oljan är anpassad för våtkoppling. Har tendenser till slirning i kicken vid upprepade startförsök.

Mvh Roger.

 

Svar: Husqvarna rekommenderar 9 deciliter av en rak (singel) motorolja med viskositeten SAE 20 i Silverpilens växellåda. Då viskositeten på motorolja och transmissionsolja räknas olika kan SAE 20 motorolja ersättas med transmissionsolja SAE 75-SAE 80 om vi enbart håller oss till viskositeten.

Moderna motorcykeloljor är motoroljor som även fungerar bra i växellådor och kopplingar. Oljorna finns på grund av att moderna motorcyklar ofta has gemensam olja i motor, växellåda och koppling. Dessa oljor bör fungera utmärkt i en Silverpil och ska mig veterligt inte ha några tillsatser som är skadliga för en äldre motor/växellåda. MC-oljorna brukar ha viskositeten SAE 10W-40 eller SAE 15W-40 vilket betyder att de är multigradeoljor. Dessa oljor har ett högt viskositetsindex som i sin tur innebär att deras viskositet inte påverkas så mycket av temperaturen.

Om vi tar en multigradeolja med viskositeten SAE 15W-40 så innebär det att denna olja i kallt tillstånd har samma viskositet som en kall singelolja SAE 15. När oljan värmts upp har den samma viskositet som en varm singelolja SAE 40. I din Silverpil innebär det att om oljan fungerar bra i kallt tillstånd blir det ingen större skillnad när den värmts upp. Men om den upplevs för tjock (kopplingen drar) i kallt tillstånd finns det risk att detta kvarstår trots att motorn/växellådan blivit varmkörd eftersom multigradeoljor inte blir så mycket tunnare av värme. Men testa gärna och berätta hur det gick!

Jim Lundberg

Rulla till toppen