Fråga: På min ILO 250 från 50-talet, verkar transkedjan vara alldeles för slapp. Har du någon aning om hur stort spelet skall vara om man känner upp och ner på kedjan på det längsta stället mellan vevaxeldrev och kopplingsdrevet. Motorn i övrigt är tight och det är inget synbart slitage på dreven
Leif Kall
Svar: Transmissionsdreven slits väldigt lite tack vare närvaron av olja och frånvaron av smuts. Däremot slits transmissionskedjan och blir så småningom längre. Nu vet jag inte om det är den encylindriga ILO-motorn som sitter i Monark M500, eller den tvåcylindriga motorn som sitter i Monark M550, Blue Arrow. Jag har inga exakta mått på hur mycket man ska kunna dra kedjan uppåt/nedåt innan det är dags för byte, men generellt kan man nog säga cirka 15 mm på en transmissionskedja. Man kan säga så här; om kedjan går att dra så mycket att den rör vid blocket eller kåpan är det definitivt dags för byte.
Man kan även höra/känna om kedjan för slak när man kör. En lång kedja brukar kunna rassla när man kör på ”lätt gas” – alltså när motorn inte driver så hårt som i medvind eller svaga nerförsbackar. Dessutom kan det uppstå ryck när man växlar från att gasa till att motorbromsar som ofta följs av ett smällande ljud från transmissionen.
På den tvåcylindriga ILO-motorn kan man eftermontera en kedjespännare som består av en remsa av fjäderstål som trycker kedjan inåt (se bild ovan). Då får man ut ett antal extra mil från kedjan.
Jim Lundberg




