Fråga: Hej! Nu har Jag en fundering om hur tvåtaktsoljan inverkar på kylningen i en tvåtaktsmotor. Är så att jag har en fartvindskyld sachsmotor på en av mina mopeder där jag vill uppnå så hög kylning som möjligt då den tenderar att vara lite nypningsbenägen vid varmare väder nedförsbacke m.m. Upptäckte nyligen när jag gav den en översyn att den har nållager till kolvbultsbussningen! Och därmed borde den ju gå lika bra med 2 procents oljeinblandning. Men kommer den då att kylas ordentligt med mindre olja? Eller är det tvärtom att med mindre olja i bensinen kyls det bättre därför att det just är mer bensin?
Elias Strömberg
Svar: En motor som har rätt kolvspel och som är rätt justerad vad gäller bränsle och tändning ska inte nypa eller skära annat än i extremfall. Detta förutsätter också att cylinderns kylflänsar är fria från lera och smuts. En fullastad flakmoped som körs i en brant uppförsbacken en varm sommardag kan nypa eller till och med om man har otur.
Tvåtaktsmotorer med en bussning som kolvbultslagring bör ha minst 3 procent tvåtaktsolja i bensinen. Om motorn har en nållagrad kolvbult kan man gå ner till 2 procent. Mindre andel olja i bensinen behöver inte betyda att motorn blir varmare. Friktionsvärmen kan bli högre med mindre olja, men då ska man nog ner mot 1 procent eller mindre.
En sak som man inte alltid tänker på är att ju mindre olja man har i bränslet, desto mer bensin får motorn. Munstyckena i förgasaren släpper igenom en viss mängd oljeblandat bränsle i förhållande till luftmängden och minskar man oljeinblandningen så kommer det mer bensin. Detta i sin tur ger en svalare förbränning. Om en motor går med bränsleunderskott (mager blandning) blir förbränningen långsam och motorn blir betydligt varmare än normalt.
I ditt fall ska motorn fungera med 2 procent utan ytterligare åtgärder. Nymans verkstäder, som hade sachsmotorer i sina mopeder, testade med att rekommendera 2 procent i sina mopeder vilket inte fungerade i flakmopeder som jobbar hårdare än övriga mopeder. Det som hände var att bussningen till kolvbulten skar. Efter att sachsfabriken bytt till nållager kunde man köra på 2 procent.
Jim Lundberg




