Fråga: Hej Jim, 1996 då jag var 16 år skar min Monark 1217 med Husqvarna flintamotor ihop. Jag skruvade ner motorn och sedan har den stått I förrådet – tills förra helgen då jag bestämde mig för att få ordning på den.
Cylindern har fula repor efter kolvbulten och kolven likaså – skrot med andra ord. Till min stora förvåning ser jag dock att nytillverkade cylindrar finns till försäljning hos diverse handlare på nätet – nu till frågan;
– Har du eller någon annan I forumet erfarenhet av dessa cylindrar med kolv som säljs? Som jag förstått det finns det inte I ostrypt skick utan insuget är runt 13-14mm och man rekommenderar en förgasare med 12-15mm vilket också blir ett problem då min förgasare är en 8-9mm. Jag undrar helt enkelt om det är värt investeringen?
Fråga 2. jag minns från perioden då jag använde min Monark att det fanns ett rasslande ljud I motorn som jag åtgärdade genom att byta vevaxeln mot en reserv jag hade ï lådorna – oljudet försvann om än tillfälligt. Nu ser jag att även vevaxeln finns till försäljning för runt 1000kr – vet ni något om dessa? är de nytillverkade också? Värda investeringen?
Tack för ett bra forum
Erik
Svar: Jag har inte testat vare sig cylindrar och vevaxlar som numera finns som nytillverkat, och jag lämnar de frågorna till vår kunniga besökare här på hemsidan. Men en skuren originalcylinder går för det mesta att borra om till överdimension (39,50 och 40,00 mm). En borrning brukar kosta mellan 300-600 kronor, beroende på vem som gör det. En nytillverkad kolv (dessa har jag testat och de fungerar) kostar ett par hundra spänn. Då får du en originalmotor som Polisen inte kan säga något om och dessutom är en otrimmad originalcylinder alltid värdehöjande på en moped. En nytillverkad Flintacylinder, som då bara finns som trimmad, kostar cirka 900 kronor vilket är mer än borrning + kolv. Man kan oftast använda en förgasare som är mindre än insuget, men man få inte ut den effekt som cylindern är tänkt att ge.
Vevaxlar går att renovera. Om oljudet kom från bussningen vid kolvbulten är detta en billig del att byta ut. Om det är vevstakslagret som väsnas kan det ofta räcka med att byta rullarna (14 st rullar 4×6 mm – samma som sitter i växellådan på sachsmotorer). Jacking AB i Kungsör (tel. 0227-133 22) säljer rullar styckvis.
Jim Lundberg




